Kondom
30.05.2022
Hej! Jag har ätit ppiller några år men slutade pga ingen sexlust och nedstämdhet. Jag har varit i samma förhållande under alla åren. När vi blev tillsammans använde vi kondom utan problem. Sen slutade via använda det när jag ändå åt p-piller. Men nu när jag slutat började vi använda det igen. Men problemet är att det gjorde jätte ont på min pojkväns snopp. Han fick även skavsår som fortfarande gör ont nu några dagar senare.. vad kan det bero på att han fick skavsår? Kondomen var nog lagt på rätt och det var samma modell som vi använde förut.. den satt dock rätt tight på men det ska den kanske göra så den inte åker av? Vi hade inget extra glidmedel på då via aldrig använt det tidigare heller. Uppskattar alla tips vi kan prova så det inte skulle göra ont för honom! Vore så synd om han blir rädd å ha sex nu då jag äntligen fått tillbaka min sexlust efter flera år.. att börja med ppiller eller andra hormoner igen vill jag inte.. inte kopparspiral heller Orolig

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
30.05.2022
Hej,
Det är inte lätt att svara på vad det beror på att din kille fick skavsår eller upplever irritation efter användningen av kondom. Ta först hand om såren/irritationen innan ni försöker på nytt. Antagligen hjälper det ganska långt att bara hålla penisen ren med hjälp av ljummet vatten varje dag. Bepanthen-salva kan också användas vid behov.
Jag föreslår att ni skulle testa med en annan modell av kondomer och om det inte hjälper så testa med en latexfri kondom, om det eventuellt skulle handla om att han är allergisk mot latex (t.ex. "So sensitive" från RFSU, kan beställas från nätet eller köpas på apoteket). Glidmedel är inte nödvändigt och inte heller rekommenderat att använda under kondomen eftersom det kan göra att den lättare slinker av. Så det glidmedel som redan finns inuti kondomen borde räcka för att friktionen inuti kondomen inte skall vara ett problem.
De saker ni kan fundera på är om han tidigare haft några problem med huden på penisen, t.ex. i förhuden eller ollonet? Har du själv lidit av svampinfektion som kunde ha överförts till honom? (svampinfektion på killar ger inte nödvändigtvis andra symtom än ömhet, irritation och torr hud på penisen). Finns det någon möjlighet till att det kan röra sig om en könssjukdom? Vid behov kan ni kontakta en läkare som kan skriva remisser till provtagning eller bakterieodling.
Jag hoppas att problemet skulle gå att lösa med byte av kondom till en annan modell eller material.
Kram,
Tessi