Kondom
17.11.2024
Hej. Jag är 14 år och fyller 15 om några månader. Jag blev ihop med en kille någon dag sedan och vi ska träffas snart. Jag tror inte vi kommer att ha sex eller något sånt ännu. Men när ska man vara beredd på att ha en kondom i rummet? Tänk så ska man ha sex och så har man ingen kondom? Vad gör man då? (Killen fyller 15 snart). Hej
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
21.11.2024
Hej!
Tack för din fråga. När man börjar fundera i såna banor kan det vara värt att skaffa kondomer inom kort, även om ni inte har sex på ett bra tag så skadar det inte att vara förberedd. Du får gärna prata med din pojkvän om den här saken eftersom det är viktigt i en relation att man kan tala helt öppet och ärligt om sex, samtycke och preventivmedel.
De flesta kondomer håller i ca 5 år (kolla alltid utgångsdatumet på förpackningen) så det gör inget att du köper redan nu.
Om ni vill ha sex en vacker dag och inte har en kondom så är det nog bäst att ni inte har vaginalt samlag, speciellt om du inte har något annat preventivmedel som t.ex. p-piller. Istället kan ni fokusera på att utforska varandra, kramas, kyssas eller ha smeksex eller oralsex.
Kram <3
Rosanna