Kondom fråga
28.10.2021
Hej. Jag har testat att sätta på kondom några gånger nu. Men det är svårt att runka sen när man har den på. Jag har kvar ståndet mycket längre men det känns inte så skönt när jag runkar med den eller så gör jag nått fel? Ska man bara använda dem till sex egentligen?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
29.10.2021
Hej,
Jag tycker att det är jättebra att du har övat på att trä på en kondom, så kommer det att vara lättare sedan då det är dags för sex, så hinner du också lära dig tekniken med dem innan det gäller.
På sätt och vis är det självklart att det känns lite annorlunda med kondom än utan, eftersom känsligheten minskar lite då penisen är inuti kondomen. Men det du kan tänka på är att dra förhuden helt tillbaka då du trär på kondomen, så att förhuden ändå har möjlighet att röra sig fram och tillbaka över ollonet. Om ollonet inte är bart inuti kondomen så ligger ju förhuden "i vägen" och då känns det inte lika mycket. Det andra du kan tänka på är att testa olika kondomer, eftersom det kan finnas små skillnader i dem som kan göra att man föredrar en viss sort framom en annan.
Som sagt, jättebra att öva på förhand, men det är ju inte heller nödvändigt att använda kondom då du onanerar eftersom det i sig nog är en väldigt säker form av sex.
Kram,
Tessi