KONDOMEN SPRACK
06.01.2016
Hej! Jag hade sex igår med en kille, när han skulle dra ut den så sprack kondomen! Han var osäker på om han kom men han sa att det kändes som det. Jag är så fruktansvärt orolig att jag är gravid. Vet verkligen inte vad jag ska göra? Borde jag ta ett akut p-piller. Hur stor är chansen att jag blivit gravid?!! Snälla hjälp mig. Orolig tjej

Ungdomsinformatören Liselott svarar
07.01.2016
Hej!
Jo, du borde gå och köpa ett akut-p-piller till apoteket så fort som möjligt! Ju längre du väntar, desto sämre chans har de att försöka förhindra en graviditet och efter 3 dygn är det inte längre lönt att ta pillren. Du kan läsa mera här.
Eftersom du bor i Sverige (Decibel är en ungdomssajt i tvåspråkiga Österbotte, Finland), så gissar vi att det är ungdomsmottagningen du ska vända dig till där för att få mera stöd och råd, alternativt vård eller preventivmedel.
Det är alltid omöjligt att uppskatta chansen/risken att man ska bli gravid av ett oskyddat samlag, vilket det räknas som när kondomen sprack. Det beror bland annat på hur nära ägglossningen man är när det hände, om han verkligen fick utlösning inuti slidan, hur livskraftiga spermier han har och hur fertil du är... Plus det där magiska omätbara oförklarliga som ska till för att det ska uppstå liv. Med akut-p-piller minskar i alla fall risken ordentligt.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott