Kondomer
18.12.2021
Hej, jag vill ha kondomer och undrar var jag ska hitta dem. Jag vet att man får gå till hälsovårdaren och få gratis men det känns inte rätt just nu. Så om jag ska gå och köpa så vafr finns de i en butik, liksom inte nu i frysboxen men var, vill ju int gå runt där å då nån frågar vad jag vill ha behöva säga kondomer. Å finns de i alla butiker? Även de mindre butikerna
Bondn
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
20.12.2021
Hej,
Som du säger så finns det att få gratis hos skolhälsovårdaren, och jag tycker du absolut ska gå dit och hämta så du slipper betala för dem! Skolhälsovårdaren hjälper dig gärna och har tystnadsplikt, alltså får hon inte säga till någon att du varit där och hämta. Men om du ändå önskar köpa från butiken, så brukar de finnas vid kassan eller vid intimprodukterna, alltså där också tamponger/bindor finns. Men oftast vid kassan! Du kan tex gå till butiken en gång först för att kolla VAR de kan finnas och sedan gå tillbaka en annan dag och köpa dem när du vet exakt var de finns! Kondomer ska finnas i alla butiker, även i små butiker och kiosker! Lycka till!
Kram!
Malin