Könssjukdom i munnen
05.11.2021
Hej jag har en fråga. Om jag går ner på någon kille jag inte är i ett förhållande med och jag inte vet om han har någon könssjukdom ska han ha på kondom då medans jag suger av honom så att inte jag får någon könssjukdom i munnen då? Men det känns som att de inte kommer va najs för någon av oss och kondomer smakar ju jätte äcklit men de finns ju kondomer med smak men dom finns ju inte att köpa överallt:( Hjälp :(

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
09.11.2021
Hej,
Oskyddat sex innebär alltid en risk att smittas av könssjukdomar, oavsett om det rör sig om oralt, vaginalt eller analt samlag. I samtliga fall är kondomen det bästa skyddet, men inte ens kondomen ger ett 100% skydd eftersom den inte täcker hela det området där könssjukdomarna kan finnas och spridas. Oftast kan man inte heller se på en person att hen är bärare av en könssjukdom och man har inte alltid några symtom. Så det säkraste sättet att själv ta reda på om man har någonting är att gå och testa sig.
Därför rekommenderar jag att ni använder kondom också vid oralsex. Precis som du skriver så kan man ibland uppleva att det inte är riktigt samma sak och inte riktigt ger samma njutning, men lita på att en könssjukdom inte heller är en njutning. Antingen kan man använda sig av kondomer som smakar/doftar, eller så kan man använda kondomer tillverkade av plast (d.v.s. inte av latex). De smakar/luktar inte likadant, men kan vara lite dyrare. Jag gissar att du kan köpa dem på apoteket eller beställa från nätet. T.ex. RFSU:s "Almost naked non Latex" är en sådan. Den är också lite tunnare än "vanliga" latexkondomer så den leder mer värme och kan därför kännas bättre.
Var rädd om dig och lycka till.
Kram,
Tessi