Konstig känsla
22.04.2020
Då jag har sex med min pojkvän med kondom tar det ibland jätteont när han lägger in den, det svider (för att jag inte är tillräckligt våt) Hur ska jag bli våt? Vi har det problemet att jag nästan aldrig blir våt att vi alltid måste trycka in den så det svider.
Min andra fråga är att då han trycker in den så kan det ta jätteont i magen, en jätte konstig känsla men det känns som att han kommer in i min mage med kuken. Det tar jätteont och ibland måste vi pausa för att det känns som magen ska gå sönder, det är nere i magen. Efter en stund brukar det gå om men det är i början det känns. Det är inte varje gång men jag undrar vad fsn det är. Hjälp
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
24.04.2020
Hej,
Som svar på din första fråga;
Att vaginan blir våt, mycket våtare än den är i vanliga fall, behövs en upphetsning och en vilja att ha sex från din sida! Smek varandra, ligg nära varandra, pussas och kramas innan, för att få en känslan om att du verkligen vill ha sex. Detta kan kallas för förspel eller försex. Ibland kanske man inte får den känslan trots att man smeker varann, ligger nära och pussas. Det kan vara för att man känner sig stressad, eller för att man helt enkelt inte vill just nu, och det är okej. Då kan man fortsätta att ligga nära, och kramas och pussas. Det ska inte finnas något måste eller ”förväntan” om att penisen MÅSTE in i vaginan. Ni kan fortsätta smeka varann, eller så kan din partner gå ner på dig och ge dig oralsex istället eller så kan ni bara ligga bredvid varann och mysa, du bestämmer vad du vill göra! Sex är inte BARA penis-i-vagina, sex är så mycket mer!
Det viktigaste är att ni pratar med varandra, hur känns det, vad tänker ni, prata prata prata! Så ni vet var ni har varandra och vad som känns bra och inte bra.
Undvik att trycka in den, så som du beskriver! Det kommer fortsätta göra ont, och svida. Om det är så att du är upphetsad och känner att du verkligen VILL ha sex men ändå inte blir riktigt våt - använd massor med silikonbaserat glidmedel!
Som svar på din andra fråga;
Det verkar som om han trycker in den väldigt hårt, så han kommer väldigt långt bak i din vagina. Längst bak har du en livmodertapp, som sitter ihop med din livmoder. När man kommer åt den kan man få ont i magen precis på det sätt du beskriver, för livmodern är en stor muskel som drar ihop sig och spänner sig om den får en stöt mot sig. För att undvika det, prova er gärna fram precis som jag beskrev ovan, och ta det väldigt försiktigt när han kommer in i dig. Du kan styra din partner med att lägga dina händer på hans höft och på så sätt reglera ”takten”. Och kom ihåg, avbryt om det gör ont, och hitta en annan ställning eller fortsätt ligga nära varann, mys, smek och pussas.
Kram!
Malin