köpa vibrator som underårig
08.07.2015
Hej, kan man köpa sexleksaker som underårig vid typ sexshop venus i vasa om man helt lugnt och sakligt går dit som seriös köpare?eller finns det någon annan sexbutik där man kan köpa en vibrator, i Vasa som underårig? Och om det är 16 års åldersgräns, kan jag bara säga att jag är 16 då eller måste jag bevisa det på nåt sätt?
om jag skulle bli nekad att köpa, så kan dom väl inte annat än slänga ut mig från butiken? tänkte bara att det skulle ju inte va så kul om dom typ ringde polisen elr nåt... Och vad ungefär kostar en vanlig liten vibrator? #behövervariation

Ungdomsinformatören Liselott svarar
09.07.2015
Hej #behövervariation!
Där Venus sex shop fanns förr finns nu Unisex shop Vaasa, som också har webbutik, http://unisex.fi/vaasa. Men vet du, det kan nog hända att det är 18 års åldersgräns på att handla där på plats och ställe. Det brukar vara så med butiker som även säljer porrfilmer, eftersom det enligt Finlands lag är 18 års åldersgräns på porr. Det stod inget på deras webbsidor vad jag såg, men du kan ju alltid gå in och fråga. Och så kan man handla via både deras och andra webbshoppar ifall man har någon betalningsform som funkar - från Unisex sexshop kan man exempelvis betala för varor via telefonräkningen. Det finns även andra seriösa, tillförlitliga webbshoppar, tex kaalimato.com, som kan skicka paketen mot postförskott till paketautomater (tex vid Prisma i Vasa). Är du intresserad av det så googla runt lite och se vad du har för möjligheter att beställa. Sedan kan det nog finnas dildon och andra sexleksaker i större varuhus också (Anttila om jag minns rätt), så ta en sväng på stan och kolla.
Angående att behöva variation, så minns att det är viktigare att använda fantasin (allt från dagdrömmar till nya ställen till nya tekniker) än att använda olika hjälpmedel, för fantasin kan stärka medan hjälpmedel kan "förslöa"/"skämma bort" kroppen om man alltid bara använder det. ;)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott