Kropps komplex vid sex
10.01.2023
hej! jag har en pojkvän och vi har varit tillsammans i 3 månader. För en vecka sedan då han var hos mig, så frågade han om vi någon gång kunde ha sex. jag har också funderat på att fråga det av honom, eftersom att jag känner att jag är redo för samlag. Men, jag är lite större och kraftigare, och jag är rädd för att min pojkvän inte ska tycka att min kropp e attraktiv. Jag vill ha sex med honom, men jag vet inte om han kommer tycka om min kropp, vad ska jag göra? vad ska jag göra?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
11.01.2023
Hej,
Det är inte alls ovanligt att man oroar sig för hur den andra kommer att reagera då hen ser en naken, och att vara orolig över att man inte själv "räcker till" utseendemässigt. Det är ganska vanligt att man känner så alltid då man lär känna en ny partner - men oftast är det helt i onödan. Om ni har varit tillsammans i 3 månader redan så vet nog din kille rätt bra hur du ser ut, så jag tror INTE att han kommer att bli förvånad eller besviken. Det är mycket möjligt att han känner precis likadant som du - att han oroar sig över vad du kommer att tänka om hans kropp - men om du funderar över hur du själv tror att du kommer att reagera då du ser honom naken så tror jag att ditt eget svar också skulle vara att du ganska bra kan föreställa dig hur han ser ut utan kläder trots att du inte ännu har sett honom naken, och att det inte kommer att ändra på dina känslor för honom.
De bästa förhållandena är de där man i första hand är goda vänner. Då är det också underförstått att man är tillsammans för att man tycker om varandra och inte "bara" för att vara ihop men någon eller hoppas på att få ha sex med någon. Så om ni två faktiskt tycker om varandra och båda två känner att ni vill ta nästa steg så hoppas jag att du inte låter din osäkerhet över din kropp hindra dig. Människor med väldigt olika kroppar har sex, och det är sällan någon kropp skulle vara formad så att sex inte skulle gå att genomföra. Det är inte meningen att alla kroppar skall se likadana ut, och alla människor söker inte efter samma sak. Oftast är den person man är förälskad i det man själv upplever som "perfekt", så lita på att du också är det i hans ögon. (Och skulle det av någon anledning visa sig att han reagerar konstigt på att se dig naken så betyder det inte att det är dig det är fel på, utan då är det han som inte är perfekt.)
Många kramar,
Tessi