Märks det
01.11.2015
Nu kommer ni tro att jag har ljugit om att jag är oskuld eller så, men det är inte det de handlar om faktiskt. Jag kan erkänna att jag är oskuld utan att skämmas. Men detta är något jag har funderat och tänkt på bara.
Märks det om man är oskuld om man innan har onanerat mycket, både klitoris och vaginal onani med dildo, så att den där "trångheten" är borta. Läst mycket om sex, vad som är vanligt att en kille tycker om och sådant allt möjligt. Kollat på porr (kritiskt) även kollat på porr som är mer med verkligheten. Pratat med vänner och bekanta om saker de tycker om sängen, hört deras stories om sexhändelser and on and on. Märks de då om man är oskuld när man skall ha sex första gången? Om man också går in med attityden att man är rätt självsäker på det man skall göra?
Eller är det bara så att man måste öva för att vara någorlunda bra i sängen? Att det helt enkelt märks klart och tydligt om man har haft sex förr eller inte. Funderaren

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
03.11.2015
Hej,
Precis som du skriver så är det ingenting att skämmas över att man är oskuld. Alla är ju oskulder innan de sedan mister sin oskuld så det är liksom ingen stor grej. Jag tycker att det är betydligt bättre att vänta på rätt person och tillfälle att ha sex första gången än att tänka att oskulden är någonting som man till varje pris måste göra sig av med så fort som möjligt.
Om vi nu utgår ifrån att vi med ordet oskuld avser att man inte har haft samlag där man med en penis har penetrerat slidan, så finns det inget sätt att kunna se det nej. Slidkransen kan töjas ut och försvinna genom användning av dildo, och alla har inte så kännbar slidkrans till att börja med heller.
Och det märks nog inte i övrigt heller. Alla gånger man har sex med en ny partnet är det ju lite som att mista oskulden (eller borde iaf vara det). Det är alltid första gången med just den personen. Det är klart att man med tiden kanske får en viss självsäkerhet som gör att man kan vara mindre fumlig och osäker - men massor av människor är fumliga och osäkra ändå första gången de har sex med en ny person (och andra, och tredje och sjunde gången).
Det som gör en "bra" sexualpartner är enligt mig inte att man är tekniskt avancerad eller modig eller vild utan att man har förmåga att lyssna på den andra och vara uppmärksam på alla signaler, t.ex. andhämtning, små ljud, muskelspänning o.s.v. Om du lär dig lyssna på sin partner så lär du dig betydligt mer om hen och hur hen vill bli tillfredsställd än du nödvändigtvis skulle ha gjort om hen var den tionde personen du hade sex med. Det garanterar alltså inte att man blir "bra i sängen" bara för att man har haft sex med många personer.
Och så handlar det väldigt mycket om vilken kemi man har med den andra personen. Med vissa personer är det som om man var skapta för varann. Det finns ingen osäkerhet och ingen fumlighet utan allt bara passar. Men även om det skulle vara fumligt och trassligt och han lägger sig på ditt hår och du slår näsan i hans tand o.s.v. så betyder det inte att sexet är dåligt för det - och det betyder inte att han skulle kunna uttala sig om huruvida du har haft sex tidigare eller inte. (om du bara visste hur många det är som har haft sex massor av gånger förr men ändå är urdåliga älskare - men detta beror främst på att de 1. är själviska 2. inte kan lyssna på sin partners signaler 3. får sin "kunskap" från fel källor, t.ex. dålig porr.)
Så om du ger dig in i striden med den inställningen att du skall lyssna och vara uppmärksam, och du känner din egen kropp och vet vad du tycker om. Så kommer det att gå hur bra som helst. Din kropp kommer nog att veta vad den skall göra, och du kommer att märka vad din partner tycker om. Och det är aldrig fel att fråga- "vad vill du att jag skall göra". Lite av attityden "fake it til' you make it" är aldrig fel om man vill verka självsäker, men det finns inte heller någon anledning till att du inte skulle kunna berätta att du är oskuld. Fördelen skulle isåfall vara att du har rätt att verkligen ta det lugnt och känna efter och inte behöver ta någon stress över att du borde ta en aktivare roll och verka mer erfaren än du är. Och om killen skulle bli helt konstig och inte veta hur han skall göra eller tycker att det är töntigt att du är oskuld så skall du inte ligga med honom iallafall, för han är en idiot. :)
Slappna bara av och låt kroppen visa dig :)  Det kommer att gå jättebra.
Kram!
Tessi