Måste jag?
03.03.2025
Hej! Jag är tillsammans med en kille. Jag skulle runka av honom för första gången, han märkte att jag var lite osäker eftersom jag höll handen under kalsongerna men inte gjorde någon. Han sa att jag inte måste om jag inte vill och jag svarade ”jag vill”. Jag sade att jag skulle göra det nästa gång. Han vet att jag vill bli fingrad, speciellt för att jag vill bli det innan jag har sex. Dagen efter innan han skulle gå hem sa jag att han inte gjorde någonting (fingrade mig) och han svarade då ”nästa gång”. Och den dagen hade jag inte gjort någonting även fast jag hade sagt nästa gång. Men när jag sade nästa gång menade jag nästa gång jag tänker eller vill försöka runka av honom. Han menade det som nästa gång vi umgås. Dagen efter så gjorde han ingenting och inte jag heller. När han skulle gå hem sade jag du gjorde ingenting idag (när jag säger det skrattar vi båda). Han svarade ”du sade det för två gånger sedan. Han hade då missuppfattat vad jag menade med nästa gång. Jag sade allt åt min vän och hon sade att om jag inte vill runka av honom kan jag inte fråga av honom om han kan fingra mig för det är orättvist. Jag är ju då inte helt säker på om jag vill göra någonting på honom för att jag inte är helt bekväm med att göra det och är rädd att göra fel. Men då skulle jag vilja bli fingrad innan jag har sex. Han hade skaffat kondomer åt oss som vi hade talat om. Jag vill inte ha sex nu jag vill ännu vänta lite och det vill han också. Men är det fel att jag inte runkar av honom för att jag inte är helt bekväm med det och så frågar jag honom om han kan fingra mig, eftersom jag vill bli fingrad innan jag har sex. Hur ska vi kunna ha sex om jag inte vill det före jag blivit fingrad. Jag vet att det kanske inte är rättvist men om han är bekväm med att fingra mig är det då super fel? Blomma

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
03.03.2025
Hej,
På basen av det du skriver så tycker jag det låter som att ni båda två är lite rädda och nervösa inför sex, så mitt råd är att slappna av och ta tid på er. Givetvis måste du inte runka av honom om du inte vill, på samma sätt som inte han heller måste smeka dig om inte han vill - men poängen borde ju vara att ni vill göra det skönt för varandra och då blir det nog svårare om man helt hoppar över det steget. Så se inte på det som att ni skall göra bara sådant som ni vet att ni kan för då kommer ni aldrig heller att lära er någonting nytt, utan våga vara nyfikna och oerfarna för det är ALLA i början och det behöver man inte skämmas över.
Jag förstår att det finns en viss press på att "göra det", men precis som du skriver själv så skulle det vara onödigt att ta steget att ha penetrativt sex innan ni har känt er bekväma mad att t.ex. röra vid varandras könsorgan. Sex skall man ha för att det känns njutningsfullt - inte för att man skall kunna säga att man har gjort det. Så om hela tanken med att röra vid varandras könsorgan känns obehaglig eller skrämmande så är ni inte redo för sex ännu och det är helt okej. Det är fullständigt lugnt att ni vill ta tid på er och bara hänga, eller hångla och lära känna varandra och att ta saker lite längre för varje gång. Om alla människor skulle vara redo för sex i er ålder så skulle inte skyddsåldern för sex vara 16 år i Finland. (Och även om skyddsåldern är 16 så innebär det absolut inte att alla är mogna för sex i den åldern.)
Det finns så många fina anledningar till att ta det långsamt, för då kan man njuta av varje litet steg och man behöver inte känna press över det som ligger flera steg framåt. Det är klart att det känns spännande för er att röra vid varandras könsorgan, men om man gör det långsamt och stegvis så finns det heller inga förväntningar på att man skall vara "expert" på det genast. Han kan inte förvänta sig att du är en expert på att runka av honom om du aldrig har rört en penis förr och tvärtom - du kan inte förvänta dig att du kommer att få den mest fantastiska orgasm någonsin första gången som han rör vid dig. Även om ni skulle ha haft andra partners tidigare och gjort allt förr så är det ändå en ny sak med en ny partner eftersom alla fungerar olika. Mitt råd är därför att ni helt och hållet skall skippa att stressa och bara njuta av att lära känna varandra. Vare sig du eller han behöver vara oroliga att ni kommer att göra någonting fel bara det ni gör sker med samtycke och att ni hela tiden är uppmärksamma på varandra. Om du hela tiden lyssnar på t.ex. hur han andas eller lägger märke till hur han spänner sin kropp eller slappnar av så kommer du att märka vilken typ av beröring han tycker om och hur du skall göra. Om du vill lära honom hur han skall röra vid dig så kan du också ta hans han under din och visa honom rätt tryck och rätt takt, då kommer han att lära sig snabbare. Men kom ihåg att sex inte handlar bara om könsorganen utan om hela kroppen, och att det finns många ställen på kroppen som kan känna njutning.
Jag tycker att det är jättebra att ni har tänkt framåt och sett till att ni har preventivmedel, men eftersom ni båda verkar vilja dra ut på det ännu innan ni "gör det" så tycker jag att ni skall ta det lugnt. Sex är inte en uppgift som ni skall lösa så fort som möjligt utan ett äventyr som man bygger upp genom att lära sig varandras kroppar.
Om någonting blev oklart är det bara att fråga.
Många kramar,
Tessi