Mastubrrandr pepparkaka
26.12.2024
Om man masuturberar efter t. Ex jag skulle varit med djuren å glömt tvätta händerna sedan r på min mobil å sen på kvällen fingrar mig in i snippan å in å ut och blir båt å äter det vilka hälsorisker finns? (kan nån se de då på urin prov)
Behöver snabbt svar pga jag tvättar sällan händerna och har ett starkt immunförsvar.. Jag tvättar ja men när ja tvättar så e de super ofta å hela tiden ja ha lite problem me tvångstankar.. Ätstördhästtjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
30.12.2024
Hej,
Riskerna med att inte tvätta händerna är att bakterier eller smittoämnen överförs från ett ställe till ett annat, vilket kan leda till sjukdom eller olika infektioner beroende på vilka bakterier det handlar om. Så hälsoriskerna med dålig handhygien är dels att du via händerna får i dig sjukdomsalstrande bakterier då du äter, eller att smuts och bakterier förs in i slidan då du fingrar dig själv.
Som jag förstår din fråga är du rädd att handtvättningen skall bli tvångsmässig, men kanske du kan fundera över ett sätt att hålla en tillräckligt god handhygien utan att det går till överdrift. Några grundregler kunde t.ex. vara att tvätta händerna alltid innan du äter någonting, då du har varit på toaletten eller rört vid ditt underliv och då du kommer hem. Varken mer eller mindre.
Jag förstår att saken kan göra dig betänksam om du vet att du har en tendens till tvångsmässigt beteende, och om du har någon form av samtalskontakt så kanske det skulle vara bra att diskutera detta redan innan det blir ett problem om du känner att tankarna gör dig orolig.
Kram,
Tessi