Mens & sex
13.08.2016
Hej decibel, lite pinsam fråga kanske men jag vill verkligen ha svar på detta.
För det första.. jag har sedan länge haft väldigt oregelbunden mens.. ibland kommer den varje månad, ibland varannan och ibland kan det gå flera månader. I vintras var jag till gynekolog och kollade upp detta (efter utebliven mens i drygt 1 år) och jag fick testa på några piller (minns inte vad dom hette..) som skulle sätta igång mensen. Jag åt dom i tre "mens omgångar" och fick också min mens regelbundet i 3 månader. Men sedan kuren tog slut har jag inte haft mensen.. borde boka tid till gynekologen igen. (Värt att tilläggas att jag tränar väldigt mycket, elit idrott på ganska hög nivå i uthållighetssport.. kan det vara orsak till utebliven och oregelbunden mens? Har typ aldrig i hela mitt liv haft regelbunden mens, fick första vid 16 års ålder och är 20 år nu!)
Men till min egentliga fråga... jag är oskuld och har aldrig haft sex. Men nu har jag träffat en kille, jag vet inte om det kommer bli något ännu, men jag vill fråga detta ändå i god tid så jag inte behöver oroa mig i onödan ifall om..
Kan man ha sex även fast man inte har sin mens????
Tar det ont att ha sex första gångerna?
Jag har som sagt aldrig upplevt det så vet inte hur första gången kommer vara eller hur det känns och så vidare..
Tack på förhand!! Funderande

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
16.08.2016
Hej,
Ja, jag kan tänka mig att det kan bero på att du tränar så pass hårt att din mens är oregelbunden, men det kan ju också bero på någonting annat. Det skulle säkert vara en god idé att pånytt ta kontakt med läkaren som skrev ut pillren till dig senast. Om man inte kollade upp saken då så finns det kanske lite prover som kunde tas bara för att kolla att allting är som det skall (hormonnivåer o.s.v.). Sen handlar det förstås om kroppsvikt och huruvida du äter tillräckligt o.s.v. Krasst sett så är det ju ett tecken på att allting står rätt till i kroppen att mensen kommer som den ska - men det behöver inte betyda att det är något stort fel bara för att den inte kommer. Men kontakta läkaren pånytt så får hen ta ställning till saken.
Ja, du kan nog ha sex fast du inte har mens. Det saknar ju egentligen betydelse för sexlivet så länge man inte försöker bli gravid (då är det ju viktigt att menscykeln fungerar). Men annars är det bara att se till att ni skyddar er ordentligt - och sedan är det bara att köra.
Många tjejer upplever att det gör ont de första gångerna de har sex, men sannolikt beror det mest på att man spänner sig mer än nödvändigt. Då man vet ungefär vad sexet handlar om så slutar man spänna sig så mycket och då gör det inte heller nödvändigtvis lika ont. Eftersom du nu har fördelen av att ha lite högre ålder, så behöver du inte heller kasta dig in i en situation utan kan förhoppningsvis ta det lugnt och verkligen njuta av att bakanta dig med din nya partner. (då man är yngre vill man kanske bara få det överstökat så fort som möjligt.) Försök att satsa på att ha ett långt förspel, sex behöver ju inte alls resultera i samlag de första gångerna utan det kan räcka bra med förspel och petting.
Sen då ni båda känner er redo, och du är tillräckligt avslappnad så kan han komma in i dig. Vissa kan uppleva att det är smärtsamt - men för andra gör det inte alls ont. Och om man på förhand har testat att föra in någonting i slidan som har ungefär samma form och storlek så vet man ju åtminstone på ett teoretiskt plan ungefär hur det känns. Men försök att lägga fokus på att ha roligt och njuta, låt din kropp styra för den vet nog vad den vill.
Skriv gärna in pånytt om det är någonting du funderar över.
Kram
Tessi