Minipillz
17.12.2015
Angående att skjuta upp mens med minipiller. Men säg att inte ppiller inte passaren å man har minipiller istället kan man skjuta upp mensen då? Eller måste man köpatyp primolut?

Ungdomsinformatören Liselott svarar
21.12.2015
Hej!
Tyvärr torde det inte gå att skjuta upp mensen med hjälp av minipiller. De innehåller helt enkelt för lite av hormonet progestin, som är det hormon i p-pillren som gör att man kan skjuta upp mensen genom att fortsätta på kartan istället för att ta pausvecka/äta sockerpillren. På vissa ställen står det att man kan försöka skjuta upp mensen med minipiller, men att det inte alls är pålitligt, och det finns ju i flera märken inte heller extra piller att ta för att kunna skjuta på menscykeln.
Så det du kan göra är just att ringa HVC eller din preventivrådgivning och be om ett recept av en läkare just för exempelvis Primolut-Nor. De kräver dessvärre recept, så det kan bli lite knepigt om du behöver det nu i juletider. Men pröva - om du behöver alltså. Handlar det exempelvis om att inte vilja ha mens under en semesterresa, så går det smidigt att använda menskopp. Den kan man simma med - bättre än tampong, som ju suger i sig även pool- eller havsvattnet - och den behöver man bara tömma var 12:e timme eller enligt behov.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
http://www.yths.fi/sv/halsokunskap_och_forskning/halsodatabanken/13/forskjutning_av_menstruation