Mirakel graviditet?
22.06.2016
Kan man bli gravid om man använde kondom och han inte kom? jag trodde inte på det men han blev orolig. Så kan man? Jewerd

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
23.06.2016
Hej.
Rent teoretiskt skulle det ju kunna vara möjligt, men det är otroligt osannolikt. Det skall finnas ganska mycket olika OM för att det skulle hända.
För det första så är det ju en förutsättning för att graviditet skall kunna uppstå att tjejen har ägglossning. Ägglossningen brukar infalla ungefär dag 14 i cykeln, så du kan själv försöka fundera på när du hade mens månaden innan och var i din menstruationscykel du befann dig då ni hade sex.
Och eftersom ni använde kondom, så borde den i normala fall och rätt använd skydda mot graviditet. Så om ni inte märkte att den skulle ha struckit så har den antagligen hållits hel.
Och sen till utlösningen, som alltså inte inträffade. Du har säkert hört att det kan komma ut några droppar klar vätska ur penisen redan innan utlösningen, deras uppgift är att bereda väg för utlösningen, men dessa droppar kan innehålla levande spermier, lite beroende på när killen har haft sin senaste utlösning o.s.v. Så rent teoretiskt är det möjligt att bli gravid även om killen inte får utlösning, även om det inte direkt är sannolikt.
Så om man lägger ihop alla dessa tre faktorer 1.ägglossning, 2.kondom och 3. utlösning så lämnar det oss med resultatet att det det skulle kunna vara möjligt OM 1. du hade ägglossning 2. kondomen var sönder och 3. det fanns levande spermier i hans försats. Men det är helt enkelt inte sannolikt. Om vi tänker på det tvärtom, så att ni FÖRSÖKTE bli gravida, så skulle jag säga att ni definitivt gör på fel sätt.
Så ni skall inte oroa er. Bara att ta det lugnt och njuta av midsommaren.
Kram
Tessi