När är en bra ålder att ha sex?
24.11.2021
Hej jag undrar om 14 är en för ung ålder att ha sex? Jag har kollat på porr enda från en ung ålder och jag har inte ett beroende men undrar bara om jag är för ung för sex. Jag vet typ vad jag tycker om (från att jag ornerat) och fått orgasm flera gånger. Själv tycker jag att jag inte är riktigt redo än men jag tror att åtminstone nästa år kommer jag att vara nå så redo. Jag har inga kompisar som jag kan tala om det här med. Jag vet inte om det är så viktigt men jag är gay eller kallar mig gay men är inte säker på om jag gillar pojkar. Så jag kommer inte behöva tänka på att bli gravid. Jug
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
25.11.2021
Hej,
Dina tankar låter väldigt sunda! Du är redo när du är redo, precis som du säger. Finns egentligen ingen ålder som säger när man SKA vara redo. Enligt lagför man byxmyndig när man är 16, men det betyder inte att alla väntar till 16 års ålder, många blir redo innan dess. Lagen finns för att skydda dem som far illa genom sex. Jag kan också se att du funderat mycket på det, och utforskat lite själv, vilket är jätte bra! Fortsätt med det, och häng inte upp dig på ord. Så länge du är glad och känner att du trivs, så är allt som det ska vara!
Kram!
Malin