Nödig
13.09.2015
Varenda gång ja har sex blir jag bajsnödig. Än hur vi prövat me ställningar osv. Kan inte längre njuta av sex. Vet det där med nerver där å kring men hjälper knte det fakto att jag inte kan njuta av sex.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
16.09.2015
Hej.
Jag förstår att det känns jobbigt. Om man under sexet måste vara rädd att i misstag bajsa ner sig så är det verkligen ingen upphetsande tanke. Och jag förstår att det känns jobbigt att tala om problemet eftersom det är förknippat med så mycket skamkänslor, trots att du ju också vet att det är helt onödigt att känna skam över detta eftersom det inte är ditt fel.
Min första tanke är om det alltid har varit såhär eller om det är någonting nytt? Är det i smaband med någonting speciellt som problemen isåfall har börjat. Vidare undrar jag hur dina bajsvanor är i allmänhet. Bajsar du varje dag, har du ofta hård/lös mage o.s.v. o.s.v. det finns ganska många saker jag skulle behöva veta för att kunna hjälpa dig. Men jag försöker nu ändå ge några teorier.
En teori är att det beror på att din ändtarm (d.v.s. tarmens sista del, som leder fram till anus) av en eller annan anledning är extrakänslig just nu. Om man t.ex. ofta har hård/lös mage och måste krysta mycket då man bajsar så kan det ge upphov till hemmorojder eller irritation inuti ändtarmen, och då kan den kanske vara extra svullen och extra känslig. Så om han då stöter inne i slidan så känns det "genom väggen" till ändtarmen och då aktiveras samma känsla av nödighet som då du går på toaletten.
En annan teori är, om du ofta har hård mage, att du har avföring upptill i ändtarmen och då din kille stöter i slidan så "packar det på".
Det jag undrar är huruvida du verkligen behöver bajsa eller om det är falskt alarm? Om du går på toaletten då det känns så - kommer det då avföring och är den hård eller mjuk? Det är många, väldigt privata frågor. Och jag vet att det känns jobbigt att svara på dem, de flesta vill ju inte tala om dessa saker med någon annan. Men ALLA bajsar ju, så det är helt löjligt att det är så otänkbart att tala om det.
Ibland kan ju också bajsnödigheten kännas i samband med orgasm eftersom ju musklerna då sammandras. Men ofta är också då fallet att man har avföring upptill i ändtarmen som gör sig påminnt.
Om det skulle vara så att nödigheten känns för att du har avföring upptill i ändtarmen så kanske problemet kan lösas genom att du försöker äta mat som mjukar upp avföringen lite så att den lättare kommer ut och ändtarmen blir helt tom. Om problemet beror på hemorrojder eller proctit (inflammation av ändtarmen) så kan du behöva en medicin för att problemet skall lätta, och då är det bra att gå till en läkare som kan undersöka saken.
Jag föreslår nu att du skall tänka igenom saken själv och fundera om något av det jag beskrivit kunde stämma in på dig. Och precis som i rådet du fick nedanför så tycker jag att du skall kontakta en läkare eller barnmorska som kunde undersöka dig och se att allting ser ut som det skall.
Som jag tidigare sade så vet jag att det känns pinsamt att gå till läkaren för vilket problem som helst som rör ändtarmen, men en allmänläkare får frågor om hemorrojder och bajs varje dag, så det är inte alls konstigt för dem. Huvudsaken skulle vara att du får hjälp så att du kan njuta av sex.
Om du vill kan du skriva in pånytt och förtydliga de saker jag frågade om, men en läkare skulle kunna göra det jag inte kan - nämligen att undersöka dig och vid behov skriva ut mediciner. Bäst skulle vara om du fick tag på en läkare eller gynekolog via preventivmottagningen.
Kram på dig!
Tessi