Nudes
07.05.2020
Jag har skickat nudes med ganska många pojkar, egentligen tycker jag inte om det för jag får så höga krav på mig själv, det är inte alls roligt att skicka nakenbilder men om jag inte skickar så blir killarna besviken på mig och arga så jag har inget val, för om jag säger nej så tvingar dom mig att skicka, vad ska jag göra?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
Poliskonstapeln Johanna svarar
08.05.2020
Hej,
Jag blir lite olycklig då jag läser din fråga. Det är hemskt att du känner att du inte har något val - eftersom det är JUST DET sexuella övergrepp och sexuella trakasserier innebär. Dels har ingen människa RÄTT att tvinga dig till någonting sexuellt som du inte är med på - och dels är det olagligt för dig att skicka bilderna till någon - och olagligt för dem att ha dem i sin telefon. För att inte tala om brottet i att tvinga dig att skicka dem.
Du behöver inte skicka bilder. Du SKA inte skicka dem.
Även om killarna skulle bli besvikna eller arga så spelar det på riktigt ingen roll - för de har ingen rätt att kräva det av dig. Du har all rätt i världen att bara svara NEJ. Skulle de fortsätta tjata eller försöka tvinga dig till det så har du rätt att anmäla dem för det. Det är ett brott att tjata, hota eller tvinga någon till det.
Du är absolut inte den första eller enda som känner som du gör, eller som hamnat i den situationen. I något skede kan det säkert ha känts spännande och jag förstår att du vill vara dem "till lags" och göra dem glada, men detta är ju inte människor som bryr sig om dig. Om de på riktigt skulle göra det så skulle de för det första inte be dig om nakenbilder - och för det andra skulle de acceptera ett nej och tycka om dig ändå.
Du behöver inte känna skuld över det du har gjort - det har redan hänt och det kan vi inte ändra på. Det enda du kan påverka är vad du gör från och med nu. Finns det någon trygg vuxen du kan tala med? t.ex. en skolkurator eller skolhälsovårdare/lärare/förälder? Om pojkarna skulle försöka tvinga dig att skicka nya bilder, eller hota dig på något sätt så vill jag att du kontaktar polisen. Polisen skulle inte beskylla dig för det du gjort, men det skulle förstå allvaret i situationen. Jag skall kontakta vår expert hos polisen och fråga hur du lättast kan komma i kontakt med en polis som kan hjälpa dig om det skulle behövas. Du kan också ringa till brottsofferjouren och tala med dem, de som jobbar där kan hjälpa dig och ge dig stöd.
Du skriver att du inte tycker om att skicka bilderna, och jag vill att du själv tar den känslan på allvar. Du är alldeles för värdefull för att låta någon utnyttja dig på detta sätt. Alla människor har rätt att sätta gränser för hur andra får behandla en - och i detta fall har du också lagen på din sida. Killarna har ingenting att hota med som skulle göra det "rätt" för dig att skicka fler bilder. Snälla sluta göra det.
Jag lägger in Johannas svar så fort jag får det.
Kram
Tessi
Hej
Tessi har skrivit ett väldigt bra svar åt dig redan innehållandes anvisningar för hur du bör gå tillväga. Jag har egentligen inte mycket mer att tillägga än att jag kan ännu påpeka att det verkligen är straffbart att tvinga en minderårig skall ställa upp på sexuella handlingar och gärningsmännen kan dömas till relativt långa fängelsestraff för det som de gör mot dig även fast du från början skickade bilder av egen fri vilja.
Du är minderårig och det som du blir utsatt för kan komma att påverka resten av ditt liv. Minns det! Din utveckling, ditt samvete och din framtid är bara några få exempel på vad som faktiskt är i risk för att påverkas om det inte får ett slut. En mycket allvarlig sak är att bilderna som redan finns på dig kan möjligen ha fått större spridning än vad du önskat och du kan aldrig vara säker på var de dyker upp framöver. Bildmaterial är svårt att radera helt efter att de hamnat på nätet.
Jag hoppas att du lyder Tessis råd och brottsanmäler pojkarna som tvingar dig på nakenbilder! Det är nog ända sättet som du kan få ett slut på tvånget. Helst av allt så skall du berätta om vad som hänt åt dina föräldrar. De får ändå förr eller senare reda på saken då du brottsanmäler. Föräldrar åt minderåriga har nämligen rätt att säga sina önskemål i ett brottsärende.
Du borde tillsammans med dina föräldrar åka personligen till polisstationen på den ort där du bor. Jag har inget specifikt namn att de dig på en konstapel som utreder sexualbrott på din hemort, utan vem som tar hand om ditt fall avgörs genom vilka poliser som är på arbete den dag som du gör brottsanmälan.
Gör brottsanmälan! För din egen skull och för andras. Mycket möjligt tvingar samma pojkar även andra flickor än du att skicka nakenbilder.
konstapel Johanna Westerlund