Nyfiken på sexleksaker
07.11.2021
Hej! Jag är en 12 årig tjej som har hittat min syrras sexleksaker. Jag prövade en av dom och den vibrerade och jag tyckte det va ganska skönt. Och nu kan jag inte sluta tänka på om det är så det känns när man har sex. Jag tyckte det va jätte skönt men det är några år kvar tills jag blir könsmogen.
Hjälp:)

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
09.11.2021
Hej,
Jag kan gratulera dig till att du har hittat njutningen :) Du har helt rätt i att du skall vänta några år tills du har sex med en partner, men det betyder inte att du måste vänta på att ha sex med dig själv. Det har ingen åldersgräns och är inte farligt - tvärtom är det ett jättebra sätt att ta reda på vad man själv tycker att är skönt och lära känna sin kropp.
Sex kan vara på många olika sätt. Förhoppningsvis kommer du att uppleva att det är ännu bättre och ännu skönare sedan då du har en partner. Men det beror på många olika saker. I en perfekt värld har man sex med personer som man tycker om och där det finns en ömsesidig respekt och tillit. Då lär man sig vad den andra tycker om och sex blir mer än bara en sysselsättning, det blir någonting som man delar, vilket är väldigt fint.
Jag tycker att du skall vara glad att du har hittat sätt att njuta. Fortsätt med det och lär dig om din kropp, så är det också lättare att lära din partner sedan om några år då det är dags.
Kram,
Tessi