Olagligt sex
15.04.2020
Vad innebär det egentligen att vara byxmyndig, alltså 16 år? Vad händer om jag som är över 16 har sex med någon under 16? Är det straffbart trots att båda var med på det? Vad gäller när en 18-åring har sex med någon som är t.ex. 17? Och vad händer om en myndig person (18år) har sex med en som inte är byxmyndig, t.ex. 15? ~~

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
15.04.2020
Hej,
I Finland blir man alltså byxmyndig vid 16 år, det innebär att båda två skall vara över 16 år för att få ha sex. Det gäller oavsett om båda två vill det.
Om du, som är över 16 har sex med en person som är under 16 år så är det straffbart, men i de flesta fall brukar man ta hänsyn till om de inblandade personerna är på ungefär samma nivå mognadsmässigt. Det är ganska sällan det brukar leda till några rättsliga följder. En person som är 17 får ha sex med en person som är 18 år.
Däremot är lagen strängare om den ena personen är över 18 och den andra inte ännu byxmyndig. Visst tar man även i dessa fall hänsyn till personernas mognad, men den stora skillnaden är att personen som är över 18 inte längre räknas som ett barn - utan en myndig person som borde förstå konsekvenserna av sina handlingar. Det kan med andra ord då räknas som sexuellt utnyttjande av barn - oavsett om den yngre personen är "med på det" eller inte. Det är ALLTID personen som är vuxen som bär ansvaret och som borde veta bättre.
Men i de fall där det handlar om en lärare/tränare/ungdomsledare eller liknande så är åldersgränsen för att ha sex alltid 18 år - då gäller med andra ord inte åldersgränsen på 16 år eftersom den yngre personen är i förtroendeställning till den äldre.
Det man alltid skall komma ihåg då det gäller reglerna för sexuell myndighetsålder är att reglerna finns till för att skydda barn från att bli utnyttjade av vuxna personer. Utnyttjande kan se ut på väldigt många olika sätt - och alltid inser man inte själv att det är det som är fallet. Håll dig alltså till jämnåriga och alltid med samtycke - då är du på den säkra sidan (eftersom du är över 16).
Kram
Tessi