Om sex
18.03.2022
Hej
Tycker det pratas lite om den kvinnliga orgasmen .Det pratas mycket om kille ska ha det skönt under sexet.När jag har sex så vill jag att tjej ska ha det vilka skönt som jag har .Kan jag hjälpa henne:?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
18.03.2022
Hej,
Jag tycker att du har alldeles rätt. Historiskt så har nog alltid mannens orgasm prioriterats högre än kvinnans, vilket på sätt och vis inte är så konstigt eftersom det ofta är en förutsättning för befruktning. Men det har ändå lett till att det är ett sätt stort glapp mellan hur sex beskrivs för killar jämfört med tjejer i t.ex. läroböcker i skolan.
Idag då man vet och medger att människor inte enbart har sex för att avla barn så tycker jag att man borde poängtera att syftet med sex är njutning - och att det då skall vara ömsesidigt. Men vi har nog en bit att gå ännu innan vi är där så rätt långt handlar det nog om vad var och en gör för att bidra till denna sak.
Jag blir glad av att läsa att du vill att det skall vara lika skönt för henne som för dig, eftersom det är precis det det borde handla om. Att man vill dela njutning och dela en upplevelse där alla inblandade både ger och tar. Så det du kan göra för att hon skall njuta är först och främst att försöka ha en öppen kommunikation om sex. Den mest erogena zonen på kroppen är hjärnan, och då handlar det t.ex. om vad man tycker att är upphetsande. Så det är bra om kan prata om vad man tycker att är upphetsande och vad man fantiserar om. Alla människor och alla kroppar är olika - och det är precis det som gör sex så spännande att det handlar om att lära sig specifikt vad den personen tycker om. Hur vill den personen bli smekt och vad är det som känns skönt.
Ibland hör jag människor säga att det är "pinsamt" att fråga vad den andra vill ha eller om det man gör är skönt. Men denna tanke är någonting jag tycker att man skall skippa helt. Om vi inte i ord eller kroppsspråk kan uttrycka vad vi tycker om så blir det ju enormt svårt att veta eftersom väldigt få av oss kan läsa tankar. Att tala om sex med sin partner är någonting man lär sig med tiden, men om man tycker att det är jättesvårt att säga högt så gäller det kanske att lyssna på varandras kroppsspråk och andning för att få tips på det.
Sedan då det rent konkret handlar om att få en tjej att få orgasm så är det nog väldigt olika från tjej till tjej vad som krävs. Vissa tjejer får lätt orgasm genom klitorisstimulering medan det inte är lika lätt för andra. Man behöver inte heller tänka på orgasmen som det enda målet med sex för det är det inte nödvändigtvis - men båda två borde ha samma "rätt" att komma. Be henne berätta eller visa hur hon tycker om att bli smekt, och om hon t.ex. brukar göra det genom att smeka sig utanpå eller inuti, och om hon använder handen eller något annat hjälpmedel.
Sex är en fantastisk gåva som vi kan ge varandra, och man fortsätter att utvecklas på denna front under hela livet bara man har nyfikenhet och intresse för det. Fortsätt att vara en god partner :)
Kram,
Tessi