Onanera
03.02.2022
Hej. Jag har onanerat väldigt många gånger och länge, jag har försökt att sluta med det men jag har blivit beroende tror jag. Vad ska jag göra?
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
07.02.2022
Hej,
Att onanera är många gånger skönt, men som jag kan läsa så upplever du att din vardag påverkas av ditt behov att onanera ofta. Om man upplever det så, kan det vara bra att få prata med någon som kan hjälpa en att trappa ner onanerandet. Jag rekommenderar dig att gå till din närmaste ungdomsmottagning, träffa en barnmorska eller en kurator där, som kan ge dig konkreta tips hur du kan göra. Det är svårt för mig att hjälpa dig nu, då jag besitter så lite information om dig och din upplevelse. Ungdomsmottagningen är proffs på just dessa typer av frågor, och de har fullständig tystnadsplikt och är helt gratis! Lycka till!
Kram!
Malin
P.S, Decibels tjänster är främst avsedda för att användas i Finland, en liknande tjänst i Sverige är UMO :)