Onanera
12.12.2022
Hej,
Jag har lite problem ibland när jag onanerar att jag tolkar det som att jag har onanerat till tanken av min syster eller mamma. Det är jättejobbigt. Jag onanerade till tanken av en snygg tjej som hade snygga kläder, fast jag mindes bara att hon var väldig snygg och kom inte ihåg kläderna exakt. Efter att jag onanerat kom en tanke på att min syster haft en liknande typ av kläder på sig några dagar innan och då kopplade min hjärna det som att jag onanerat till tanken av min systers kläder. Det skapar sån panik i mig och det är jätteobehagligt. Det hände också en gång när jag onanerade att jag plötsligt tänkte tanken att tjejen jag onanerade till liknande min mamma. Tanken kom bara som en kort reflektion, fast det startade en extrem panik i mig och jag har sällan varit med om så obehagliga känslor. Tack för svar

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
13.12.2022
Hej,
Jag förstår att denna tanke orsakade panikkänslor i dig - men försök att släppa dem. Det är ju självklart att man påverkas av saker man ser i sin omgivning - det handlar inte om att man skulle uppfatta dem som sexuella utan helt enkelt om att saker man ser blir bekanta för en. Det att tjejen i din fantasi råkade ha samma kläder som din syster behöver inte innebära att du undermedvetet skulle vara tänd på din syster utan du har bara registrerat kläderna och sedan återskapade din hjärna en tjej som råkade ha just de kläderna.
Det att man kan attraheras av personer som liknar någon i ens familj är inte heller speciellt ovanliga - och det handlar alltså inte om att du skulle tända på dina familjemedlemmar utan på att du tänder på människor vars utseende förknippas med någonting positivt för dig. Så du kan säga åt din hjärna att lugna ner sig, för det är ingenting konstigt eller olämpligt med detta.
På basen av det du skriver förstår jag att din panikreaktion inte var viljestyrd, och då är det förstås inte så lätt att släppa tankarna heller. Men försök att slappna av helt då det gäller detta. Dels låter det inte som att det skulle ha någonting alls att göra med en faktisk sexuell fantasi om en familjemedlem, och dels så skulle det faktiskt inte göra någonting om det faktiskt gjorde det. Fantasier är bara fantasier - det innebär alltså inte att det nödvändigtvis är någonting man vill genomföra eller testa i verkligheten utan de kan vara bara ögonblicksbilder som man får just i den stunden. De fantasier du har skadar inte någon och du behöver inte känna någon som helst skuld över dem eftersom de inte är verkliga. Jag tror att man skapar större problem om man i det ögonblicket lägger all sin energi på att försöka skjuta ifrån sig de bilder man får, och då blir de lättare till en form av tvångstankar eftersom man blir så rädd för dem. Ta emot de fantasier som kommer - och sedan kan du släppa dem.
Kram,
Tessi