Onanera
06.02.2025
Hej. Jag skulle villa börja onanera men vet inte riktigt var jag ska börja. På något sätt känns det som om jag är för ung. Jag har försökt ibland men slutar snabbt för att det känns äckligt. Även om jag är sugen på att onanera så att det bultar i fittan kan jag ändå inte komma över att det är äckligt. Koalabjörnen

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.02.2025
Hej,
Du skriver flera gånger i din fråga att du tycker att det är "äckligt". Så det du behöver fundera på och försöka komma över är nog först och främst det. Det är inget fel med att känna lust och det är inget fel med att röra vid sin egen kropp. Din kropp är DIN egen, och det är ingenting skamligt med att du njuter av beröring. Att onanera eller inte göra det är ingenting du behöver diskutera med någon annan eller få någon annans tillåtelse till utan det är helt och totalt ditt eget beslut. Men det finns ingenting farligt eller ohälsosamt med det.
Försök att slappna av och istället tänka att det är någonting du gör för att bättre lära känna din egen kropp. Att onanera är ett jättebra sätt att ta reda på vad du själv njuter av och vad du tycker om, och då är det också lättare för dig att i framtiden njuta tillsammans med en partner och visa hen vad du tycker om. Det du gör är ingenting "fel" eller förbjudet, utan någonting helt normalt och naturligt. Det är också ett fint sätt för dig att ge dig själv kärlek och ta hand om dig.
Det kommer antagligen inte att lyckas att du ändrar din inställning på bara en dag, men kanske det lyckas att du lite i gången kan komma över att du känner att det skulle vara "fel", för det är det inte. Det låter helt normalt för din ålder att du känner upphetsning, och du kan också möta det genom att vara nyfiken och tillåta dig själv att ha en skön stund med dig själv där du låter din egen kropp visa vad den vill göra. Försök att slappna av och minnas att din kropp och din tid med den är någonting fint.
Kram,
Tessi