Onanerar jag för ofta?
14.06.2021
Hej!
Jag har på senaste tiden börjat onanera nästan varje dag. Detta har hållt på i kanske ca två veckor. Är det för ofta? Jag är rädd för att bli beroende!

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
15.06.2021
Hej,
Du kan nog vara helt lugn. Risken att bli beroende av att onanera är kraftigt överdriven.
Precis som med vilket beroende som helst så blir det ett missbruk då den saken (sprit, porr, spelande, onani, droger, mat) är det enda sättet du kan hantera ett problem. Anta t.ex. att du har någon motgång i livet - och om det enda sättet du kan hantera den motgången är att du onanerar - då kan vi tala om ett beroende. Så om det faktum att du onanerar gör att du börjar undvika att göra andra saker, d.v.s. om andra delar av ditt liv blir lidande för att du ligger hemma och onanerar så då kan det vara frågan om ett beroende. Men det att du tar en stund varje dag för dig själv och din egen njutning är INTE ett problem och inte ett beroende.
Det är absolut inget fel med att sätta tid på sig själv och sin egen kropp. Jämför det med att det skulle handla om att träna eller duscha - så finns det ingen som skulle prata om ett beroende bara för att man gör det varje dag. Så du kan vara helt lugn. Att onanera är ett jättebra sätt att slappna av och tycka om sig själv, så fortsätt med det.
Kram,
Tessi