Onani
29.03.2016
Hej! Jag e en tjej som är 12 år och jag älskar att onanera... E det pinsmat eller e det onormalt i min ålder? Jag gör det nästan 4 gånger varje vecka eller en gång om dagen.. E det för mkt?
Men jag har även en fråga.. Har ni några tips på onani? Asså sköna sätt att onanera o hur.. Jag har även aldrig testat att pulla för jag vågar nt, jag vet nt heller vilket håll man ska pulla i, hur gör man? Snälla hjälp
Onani älskaren

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
04.04.2016
Hej.
Det är alldeles normalt att onanera i din ålder, och att onanera en gång om dagen låter helt ok. Vissa onanerar oftare - och andra mer sällan, men 4-7ggr/vecka låter helt normalt.
Själva huvudsaken är ju att du gör det på ett sätt som känns skönt för just dig. Vissa smeker sig bara utanpå, vid blygdläpparna och klitoris medan andra tycker om att smeka sig även på insidan med t.ex. fingrarna eller något föremål inuti slidan. Båda sätten är helt ok och inget är bättre än det andra - de är helt enkelt olika.
Jag vet ju inte hur du onanerar just nu, men om det är att smeka utanpå som är din grej så kan du testa att smeka dig med olika föremål, med duschen eller ta hjälp av t.ex. matolja som glidmedel. Du kan också försöka pulla, d.v.s. föra in ett finger eller något föremål i slidan. Om du är osäker på vilket hål du skall pilla i så kan du ta hjälp av en spegel och titta efter hur det ser ut där nere. Det finns trots allt bara två hål att välja på (urinrörsmynningen är så liten så dit ryms ingenting) Så det finns slidmynningen och anus, och vanligen är det i slidan man för in saker, men om det känns läskigt så behöver du ju inte heller börja med att lägga in någonting utan helt enkelt med att onanera och smeka och känna efter. Din kropp kommer nog att visa dig vad den vill göra efter hand.
Kram
Tessi