Onani
10.03.2025
Hejsan! Jag tycker att det är obehagligt att fingra mig, så jag brukar bara ta på klitoris då jag är kåt för att komma, men kommer jag verkligen av att endast ta på klitoris?? Jag tycker att det är obehagligt att lägga upp fingrarna eftersom det känns som att jag ska skrapa upp väggarna med naglarna och jag vill inte känna väggarna. Det går bra när min kille gör det men inte jag. Så kan jag komma av att endast ta på klitoris? Hemliiggt
Viveca

Ungdomsinformatör Viveca svarar
12.03.2025
Hej och tack för din fråga!
Du behöver inte fingra dig själv om inte du vill. Det är din kropp och du bestämmer själv över den. Känns det obehaglig eller inte njutningsfullt att göra något, så gör inte det. Så enkelt är det och du behöver inte fundera på vad/hur andra gör, eller om det du gör är konstigt. Vi njuter alla på våra egna sätt.
Angående din fråga, så är svaret ja. Man kan få orgasm genom att "bara" smeka klitoris och det är inte så ovanligt, eller konstigt som du kanske tror. På klitoris finns det fler nervändar än någon annanstans på kvinnokroppen. Således är klitoris mycket känslig för beröring, ännu känsligare än slidan, varmed klitorisstimulering kan vara mycket njutbart för många kvinnor. Klitorisstimulering är också den vanligaste formen av onani för kvinnor och för många kvinnor är det det enklaste och snabbaste sättet att få orgasm – både själv och/eller ihop med någon annan. Med andra ord är det "vanligare" att komma av endast klitorisstimulering än av att bara stimulera slidan (vilket i och för sig också stimulerar klitoris, men från insidan). Många kan dock uppleva att en kombination av båda är det mest optimala för att få orgasm.
Du behöver nog inte vara rädd för att du skulle skrapa dig själv, men om det inte ger dig njutning att föra in ett finger i slidan, behöver du inte göra det. Om du ändå skulle vilja stimulera slidan när du onanerar finns det ju massvis med olika sexleksaker som du kan använda dig av. Med t.ex. en vibrator kan man stimulera slidan medan man masserar klitoris med handen, eller så kan man använda vibratorn för att stimulera både klitoris och slidan samtidigt (föra den fram och tillbaka mellan dessa delar).
Sist men inte minst. Det finns många olika sätt att komma på och vad som funkar för en person kanske inte gör det för en annan. Om du hittar ett sätt att få orgasm på så ska du bara njuta och inte fundera på om man kan eller inte kan komma på det sättet. Var inte rädd för att utforska din egen kropp och vad du njuter av. Så länge som din njutning inte kränker någon annans rättigheter, så finns det inga rätt eller fel.
Ha det bra!
Kram,
Viveca