Onani beroende?
26.08.2021
Hej, jag har en fråga gällande onani, jag blir väldigt lätt sexuellt upphetsad fast jag inte gör något sexuellt, om jag bara sitter vid datorn och spelar till exempel så kan jag mitt i allt bara bli väldigt kåt och få stånd... varför är det såhär, det brukar lugna ner sig en stund om jag går och onanerar och kollar på porr men vill ofta nån timme senare göra det igen. Blir kåt extremt lätt, bara av att höra en tjej prata om sex kan få mig att bli kåt... är jag sjuk eller nånting på något vis?
(skall tillägas att jag är oskuld så jag vet inte om det är nån slags sexuell frustration eller nånting men) 7
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
27.08.2021
Hej,
Det du beskriver låter alldeles normalt. Det händer mycket i din kropp just nu, och nyfikenhet samt utforskade är högt prioriterat. Att få stånd lite med jämna mellanrum behöver inte alltid betyda att man är kåt. Kåthet är en känsla du känner, medan ståndet är en mekanisk grej. Penisen blir hård av mångt och mycket. Man vaknar ofta med stånd och man kan få stånd på bussen plötsligt - och det betyder inte att man är kåt utan att penisen ”tränar” och blir hård. Och det ska den göra, då är allt som det ska!
Att bli kåt av porr eller att någon pratar om sex är inte alls konstigt, då sätter lustcentrum igång och du blir upphetsad. Sexuell frustration skulle jag inte kalla det för, snarare en alldeles normal reaktion!
Kram!
Malin