Ont under sex
18.08.2024
Hej, jag och min kille började ha sex i december 2023 till en början var det inga problem men efter några månader börja det svida något fruktansvärt när han var i mig inte varje gång men någon gång ibland nu de senaste 2-3 månaderna har det gjort jätte ont och svidit det har aldrig gjort ont när han har fingrat mig utan bara under och en stund efter sexet men nu dom senaste gångerna har det gjort jätte ont både när han har fingrat mig och under sexet har nästan bara suttit och längtat att det ska bli klart trodde först jag reagerade på kondomen men nu när det har börjat göra ont när han fingrar mig vet jag inte vad detta kan vara går även på p-piller zoely och har hoppat över min mens i 2 månader nu och jag blir inte tvingad till att ja sex först känns det jätte mycket som jag vill men direkt vi börjar gör det jätte ont men låter han endå göra färdigt eftersom jag inte gillar att suga av honom och vill inte att han ska få ont bara för att det gör ont för mig men varför gör det ont kan det vara att det har sprukigt nånting inne i mig eller vad kan det vara vågar inte gå till hälsovårdaren häller

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
19.08.2024
Hej,
Det är jätteviktigt att du slutar ställa upp på sex om det gör ont för dig. Du skriver att det först känns som att du vill men att det sedan gör jätteont då han kommer in i dig med penis eller fingrar, och så skall det inte vara. Du skriver att du inte blir tvingad till sex, men det att du "låter honom göra färdigt" trots att det gör så ont för dig att du längtar efter att det blir klart är också en form av att tvingas till det, skillnaden är att det är DU som tvingar dig och inte han.
Risken med att fortsätta ha sex då det gör så ont som du beskriver är att din kropp vänjer sig vid att sex är smärtsamt, och att du då spänner dig vilket leder till att det gör ännu mer ont. Så nu måste någonting ändra för såhär kan ni inte fortsätta. Hela poängen med sex är ju att det skall vara skönt för båda två - inte att du skall tvinga dig till någonting. Jag vet att du själv vill att din pojkvän skall få ha det skönt, men tänk på hur det skulle kännas för dig om du fick veta att han bara väntade på att sexet skulle vara över för att han egentligen inte ville. Ni måste diskutera detta så att ni hittar en lösning.
Du skriver att du äter p-piller och det är ganska vanligt att slemhinnorna då blir torrare i underlivet vilket kan leda till just samlagssmärta. En effektiv lösning på detta är att använda glidmedel. Glidmedel gör alla former av sex roligare, oavsett om man är ensam eller tillsammans och om det är med händer eller penetrativt sex. Det har ingenting att göra med att man inte "skulle klara av att bli våt av sig själv" utan nu måste du tänka på vad DU behöver för att sex skall bli någonting roligt och njutningsfullt igen.
Det bästa skulle vara om du började med att boka tid till en gynekolog så att du blev undersökt och de fick kolla att allt ser ut som det ska. Jag vet att många i din ålder tycker att det är pinsamt att besöka gynekologen men jag tycker inte att det borde vara annorlunda än att du besökte vilken läkare som helst om du hade ont någonstans. Gynekologen är också väldigt förstående över att man är ung och rädd så hen skulle garanterat vara försiktig. Tid till en gynekolog får du genom att kontakta preventivrådgivningen i din hemkommun.
Oavsett om du besöker gynekologen eller inte så måste ni börja använda glidmedel då ni har sex, oavsett om det är smeksex eller penetrativt sex. Det är inte meningen att du skall ställa upp på någonting som du inte vill, så om du inte vill ge oralsex så behöver du inte heller göra det - på samma sätt som du inte skall ha penetrativt sex om det bara gör ont. Det borde vara en självklarhet att man skall avbryta sex som gör ont och att inte din pojkvän heller skulle vilja att du utsatte dig själv för det. Du, eller han (eller ni tillsammans) kan smeka honom tills han kommer om du oroar dig över att det skall göra ont för honom om han inte får utlösning - det är ett problem som är betydligt lättare att lösa.
Börja med att köpa glidmedel. (obs, inte ett glidmedel med värmande effekt!) Ta det långsamt då ni skall ha sex och använd glidmedel vid förspelet både då ni smeker honom och dig. Sedan om det känns bra så kan han komma in i dig med fingarna, och endast om det inte gör ont kan ni gå vidare till penetrativt sex. Jag är ledsen om jag låter sträng men det är jätteviktigt att du lyssnar på din egen kropp och att du inte tvingar den till någonting som skadar den. Diskutera gärna detta med din kille så att han förstår allvaret i det.
Det behöver inte alltid kännas som det gör just nu, men någonting måste ändras för att det skall bli bättre igen.
Kram,
Tessi