Orgasm
10.03.2019
Hejsan. Så jag har aldrig riktigt njutit av att onanera. Det har aldrig varit speciellt skönt, har liksom inte fattat grejen. Men igår så provade jag i duschen, med duschstrålen och WOW! Det var så konstigt för jag hade aldrig känt dom där känslorna förut? Det kändes som att jag skulle svimma. Pappa kom och bankade på toadörren så jag hann ej få orgasm men det var fruktansvärt skönt och jag är nästan säker på att om jag hade fortsatt så hade jag kommit. Men nu senare har jag försökt typ röra samma del som jag rörde med duschstrålen när jag legat i sängen och det är inte alls samma sak? Känner inte samma njutning utan känner bara dendär gamla uttråkningen som jag gjorde innan. Vet ej hur jag ska lyckas få samma känsla igen utanför duschen. Något tips? Desperat

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
14.03.2019
Hej,
Och grattis till att du fattade grejen! :)
Olika personer onanerar på olika sätt, och därför är det alltid lite svårt att veta exakt vad man själv tycker om innan man har testat det. Vad man tycker att känns bra kan också förändras lite med tiden. Som jag förstår det på basen av det du skriver så upplever du alltså inte det speciellt skönt att onanera med handen, och det är helt okej. Det finns ju andra alternativ.
Duschen är ganska vanligt för tjejer, och så länge man undviker att spruta upp vatten i själva slidan utan bara över klitoris och blygdläppar så är det alldeles bra. Vattnet masserar på ett annat sätt än man kanske kommer åt med handen, så för dig kanske det behövs lite mer små och snabba vibrationer för att det skall kännas skönt. Jag rekommenderar att du åker till en lite större butik, som finns i din närmaste stad och kikar i hyllan där de säljer kondomer. RFSU säljer ett paket med två små vibratorer (Lover Buzz). I paketet finns dels en liten vibrator som träs på fingret och en liten vibrerande ring som man kan trä runt penis (men den kan lika gärna användas som vibrator den också.) Nackdelen med dessa är att det inte går att byta batterier i dem, så de fungerar bara i 75 minuter och efter det måste man köpa nya. De är inte heller supereffektiva, men de ger i vilket fall som helst en uppfattning om hur det känns att använda en vibrator och de påminner nog mer om en dusch än om en hand. Eftersom de säljs i "vanliga" varuhus så finns det inte heller någon åldersgräns på att köpa dem.
Du kan börja med att bildgoogla på RFSU Love Buzz så vet du vad du skall söka efter i hyllorna. Priset vågar jag inte uttala mig om eftersom det säkert kan variera från en butik till en annan, men jag gissar på under 25 euro.
Om det inte känns som ett alternativ så föreslår jag att du fortsätter med duschen eller händerna, precis som med allt annat så utvecklas man hela tiden och blir bättre vartefter. Då man onanerar kan man använda egentligen vilket föremål som helst som man hittar hemma, så länge föremålen är hela och rena och inte kan skada en.
Lycka till!
Kram
Tessi