Orgasm
27.10.2020
Hej! Jag och min pojkvän har varit tillsammmans i 8 1/2 månader och har sex ca. 2-3 gånger i veckan. Problemet är att han aldrig har fått mig att komma. Jag kan få mig själv att komma men han har aldrig lyckats..
Jag vet inte varför för han tar på mig och går ner på mig ibland men jag har aldrig fått en orgasm med honom. Nu känner jag bara stress över det för det har gått så länge men det är samma sak varenda gång. Jag tycker också synd om honom då han försöker men aldrig lyckats.
Vad ska jag göra? Jag är inte riktigt bekväm med att ta upp det om jag ska vara helt ärlig. Jag vill ju också kunna njuta fullt ut när vi har sex.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
29.10.2020
Hej,
Jag kan förstå din önskan att komma i samband med sex, men jag tror inte att du borde tänka på det som att det är hans "ansvar" att få dig att komma. Alla tjejer funkar lite olika, och det kan vara väldigt olika hur lätt eller svårt det är att komma då någon annan skall "sköta jobbet". Dels kan det vara svårt att överhuvudtaget få orgasm tillsammans med en annan  person, och ytterligare en utmaning att en annan person skall smeka eller slicka en till orgasm då hen trots allt inte vet hur det känns. Då menar jag inte att ni skall ge upp, eller att det aldrig kommer att lyckas - utan bara att "ansvaret" för detta ligger på er båda två, inte bara på honom.
Du skriver att du inte känner dig helt bekväm med att tala om saken, och det kan jag också förstå. Jag tror att det kan vara svårt att formulera det på ett helt konstruktivt sätt. Antagligen skulle det leda till att han känner ännu större press och det är sällan lyckat då det gäller sex. Men kommunikation om sex är viktig, det behöver inte handla om att man säger saker verbalt utan man kan försöka hitta andra sätt att visa att en viss sak känns jättebra - så kan ens partner vara uppmärksam på de signalerna.
Det jag föreslår är att du själv vågar röra vid dig själv medan ni har sex, och/eller att du visar honom hur du vill bli smekt. Jag vet att det kan upplevas som lite pinsamt då man är ung - men det finns ingenting pinsamt i att man vet hur man vill ha det eller att man vill visa sin partner det.
I vissa ställningar är det också lättare för tjejen att få orgasm - eftersom det sist och slutligen är ganska få som kommer enbart genom penetration. Ni kan då testa med att du rider honom, eller ännu bättre - genom att du sitter gränsle över honom men att ni båda två sitter upp med ansiktena mot varandra. Det blir då mer friktion mot klitoris och g-punkten, vilket kan göra det lättare att komma.
Ta tid på er. Sex skall inte handla om prestation eller att "klara av" någonting, utan om att man tillsammans gör det skönt, och det finns inga exakta regler för hur det måste vara. Ni måste helt enkelt tillsammans hitta det sättet som funkar bäst för just er två.
Många kramar
Tessi