Orgasm
22.12.2022
Hej! Jag och min flickvän har haft sex i c.a 1 år tillsammans nu. Hon kommer ibland när vi knullar, men ofta när jag har kommit går vi till duschen och jag får henne att komma med mina händer och min mun, jag har som regel att när jag har fått komma ska hon få komma. Är jag en dålig partner när jag oftast måste använda händer å sånt för att få henne att komma? Känner mig dålig att det inte går med min penis alltid...

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
28.12.2022
Hej,
Det är ganska få tjejer som kommer enbart genom penetration, d.v.s. oftast krävs det att det finns någon form av klitorisstimulering samtidigt, antingen med häner eller genom att man har sex i en sån ställning. Så du behöver inte känna skuld över att hon inte kommer "genom samlag" för det är långt ifrån alla som gör det.
Men det att du förstår att hon har samma "rätt" att komma som du har är bra, och jag kan förstås inte tala för alla människor men det spelar nog inte så stor roll hur det går till när hon kommer, utan huvudsaken är ju att inte "allting är över" bara för att du kommer. Så det låter alldeles bra att du med händer eller mun får henne att komma efteråt. Alternativt kan ni koncentrera er på henne före - och dig sen. Om ni har någon vibrator eller liknande så kan ju också den användas samtidigt som ni har sex. (på t.ex. citymarket säljs för tillfället flera olika modeller, perfekt som försenad julklapp).
Det bästa är nog om ni två tillsammans kan diskutera detta. Så att ni kan ha en öppen kommunikation om vad det är ni vill ha. Men du kan helt släppa dina skuldkänslor för det är som sagt ganska sällsynt att enbart penetration skulle räcka till för att ge orgasmer.
Kram,
Tessi