Orgasm efter förlossning
10.12.2024
När är det säkert och ”safe” att få orgasm efter förlossning? Har fösökt googla mig fram till svar men står så mycket olika på olika sidor. Vissa sidor dtår det att det är säkert redan några dagar efter förlossning, medans det på någon sida stod att man nog ska vänta tills eftergranskningen eftersom det är risk att en orgasm orsakar blodkärl i livmodern att spricka och man kan till och med (i värsta fall) förblöda..
Tänker främst på orgasm genom att onanera endast genom att stimulera klitoris. pp

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
11.12.2024
Hej,
Jag har aldrig ens hört om att det skulle finnas begränsningar då det kommer till att få orgasm efter förlossnigen. Penetrativt sex skall man enligt rekommendationer vänta med tills man har varit på eftergranskning, men penetration är ju betydligt mer invasivt och medför en risk för att främmande bakterier tar sig in i slidan och att någonting stöter mot vävnad som ännu håller på att läka. Orgasmen i sig orsakar förstås sammandragningar i livmodern - men det finns många andra saker som också gör det, t.ex. då man ammar, och trycket som bildas vid en orgasm är knappast så mycket kraftigare än då man t.ex. nyser, hostar eller bajsar.
Om du ännu har efterblödningar så är det möjligt att sammandragningarna gör att de "aktiveras" lite så att de temporärt ökar, men det är i sig inte farligt. Jag har aldrig hört om någon risk för att förblöda p.g.a. att man har fått en orgasm "för tidigt" efter förlossningen så det tror jag inte att du behöver oroa dig över. Men precis som de anvisningar som du antagligen har fått från sjukhuset så skall du förstås kontakta sjukhuset OM du skulle börja blöda krafigt (oavsett vad som orsakar det.).
Jag tror nog att du helt tryggt kan onanera genom att stimulera klitoris om du själv känner att du vill det.
Kram,
Tessi