Orgasm fråga
26.07.2015
hej jag undrar lite om orgasm.
jag har inte fått sperma än men jag runkar endå och när jag gjort de i typ 5 min så skakar hela min kropp av den sköna känslan som kommer. jag typ sprätter runt i sängen och mina ögon går i kors och alla tankar bara försvinner. ska de vara så här skönt?? ibland står jag nästan inte ut. är det lika skönt när man börjat spruta sperma? Kille 13

Ungdomsinformatören Jenny svarar
28.07.2015
Hej!
Orgasm och utlösning är två skilda saker även om de många gånger kommer samtidigt. Man kan alltså få orgasm utan utlösning och utlösning utan orgasm. Utlösningen är själva utstötningen av vätska medan orgasmen handlar mer om den sköna känslan. Vid orgasm brukar kroppen reagerar genom ökad puls, muskelsammandragningar i underlivet, förhöjt blodtryck och snabbare andning. Utlösning börjar man få i samband med puberteten ca vid 14-15 -års åldern, även tidigare och senare är vanligt.
En orgasm är en mycket individuell upplevelse men ofta känner man vällust i hela kroppen och det kan bara knycka till just som du beskriver. Eftersom orgasm och utlösning är två olika saker, borde du alltså nog kunna känna samma njutningskänsla då det börjar komma sperma också.
Förhoppningsvis är det alltså lika skönt i fortsättningen också!
Hälsar ungdomsinformatören Jenny