Orgasm oskuld
05.10.2020
Hej! Jag har aldrig fått en orgasm. Jag har inte gillat att ta på mig själv innan för det känns så konstigt på något sätt.
Jag har haft sex men har inte heller kommit av det fast vi bara har fokuserat på mig.
Har du några tips & trix på vad jag ska göra skulle så gärna vilja uppleva en orgasm. Alla mina vänner pratar om hur skönt det är och jag vill också testa. Snälla hjälp mig. En oragsm oskuld tjej :)

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
06.10.2020
Hej,
Du skriver att du inte har tyckt om att ta på dig själv innan, så till att börja med skulle jag råda dig att helt och hållet slappna av. Att få orgasm är inte lika lätt för alla, och om man är ovan vid att onanera så är det kanske också en helt ny teknik som man måste ta reda på. Det är klart att man kan ha sin partner till hjälp i detta, men din partner vet ju kanske ännu mindre än du själv om hur det känns för dig - så försök att först och främst göra dig själv bekväm med beröring - och stressa inte.
Jag tycker att det är bra om man är bekväm med att smeka fram en orgasm, men alltid räcker det inte riktigt. Så i de fallen kan jag tycka att en vibrator kan vara till mycket god hjälp. Man får via nätet beställa riktigt bra vibratorer för under 20euro, och de behöver inte vara komplicerade eller ha många olika funktioner, bara tillräckligt kännbara vibrationer. Jag föreslår då att du skulle öva lite på egen hand först - men om det känns mer avslappnat att göra det tillsammans med din partner så gör ni så istället.
Huvudsaken är att du/ni inte ser det som en prestation (även om jag givetvis förstår känslan av att "alla andra känner det - så varför inte jag"). Kvinnans (och mannens) orgasm påverkas i stor utsträckning av stress - på samma sätt som en avslappnad atmosfär får oss att slappna av och njuta mer. Så försök att tänka på att göra det så skönt som möjligt och inte enbart låsa dig vid tanken på en orgasm. Jag tror nog att ni kommer att lyckas.
Kram
Tessi