Oro
19.12.2024
Hej, jag förlorade oskulden för snart ett år sedan. Jag är fortfarande jätterädd att jag gjorde nånting fel. Jag frågade nog om det jag gjorde kändes okej men han kunde vara otydlig med sina svar när vi gjorde något. (Jag skriver i hemligt exempel)
Skulle ni kunna förklara hur sex går till? tjej med ångest

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
20.12.2024
Hej,
Jag tycker att det på basen av det du skriver låter som att du har gjort allting helt rätt! Det är ganska ganska naturligt att man kan lämna med många tankar och funderingar om vad man kunde ha gjort annorlunda, men ni var båda två bra på att fråga om samtycke och att lyssna på den andra. Oftast går det inte till så att man frågar om samtycke för varje enskild sak man gör men förhoppningsvis är man uppmärksam och mottaglig för att tyda varandras signaler om hen inte tydligt vågar säga att "detdär vill jag inte att du gör". På det sättet blir det också lite lättare om man har en partner som man har sex med flera gånger eftersom man då kan kommunicera också efteråt vad man t.ex. tyckte om och vill ha mer av. Det kan ta lite tid att lära sig hur olika personer nonverbalt visar att någonting är skönt, men efter ett tag kan man lära sig se det t.ex. genom hur personen andas, rör sig eller spänner/slappnar av musklerna.
Jag är inte helt säkert på vad det är du vill veta om hur sex går till. På basen av det du skriver så tycker jag att du verkar ha koll - och sen är det som med det mesta andra någonting som man lär sig/varandra. Jag tror att det bästa sättet att bli "bra" på sex är att vara uppmärksam på sin partner och att våga visa eller säga vad man själv tycker om - precis som du gjorde. Om någon t.ex. rör en på fel sätt eller gör någonting man inte tycker om så kan man antingen säga till genast, försöka visa personen ett annat sätt eller ta upp det efteråt. Det att man gör någonting "fel" behöver inte heller vara någon katastrof utan bara ett konstaterande. Vi kan ta som exempel att det är ganska vanligt att killar inte har så mycket kunskap om hur hårt de kan röra vid tjejers underliv. Många killar vet inte om att det känsligaste stället sitter utanpå kroppen utan kastar sig rakt på slidöppningen vilket inte nödvändigtvis känns lika skönt. Många killar vet inte heller om att tjejens klitoris är ungefär dubbelt så känslig som ollonet så att smeka en tjej behöver ibland göras med lite mer finess. Många av missuppfattningarna kommer från porrfilmer där de tyvärr ofta visar sådant som kan se sexigt ut men i verkligheten inte nödvändigtvis är det. Kort och gott - och det gäller alla oavsett kön - så är det lika viktigt att man själv visar vad man tycker om eller hur man vill bli smekt som att man själv kan ta emot feedback. Man hjälper ingen genom att genomlida sådant som känns obehagligt eller genom att ligga och låta som en porrskådis bara för att man tror att man skall göra det.
Så jag tycker att du skall sluta grubbla över detta, för jag tycker att du var respektfull och uppmärksam och det är viktiga egenskaper sos en partner, allt det andra kommer du att lära dig.
Kram,
Tessi