Oskyddat sex med minipiller
27.03.2018
Hej !
Jag började med minipiller för 3-4 veckor sedan. Igår hade jag oskyddat samlag med en kille och nu är jag orolig. Vi använde kondom under halva samlaget och fortsatte utan kondom en stund. Han utlöste inte inuti mig men är orolig för att bli gravid av ”försatsen”. Finns det någon risk att jag är gravid, isånafall så när ska jag ta gravidstest och behöver jag vara orolig trots att jag äter cerazette hallon

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
29.03.2018
Hej.
Eftersom du använcer Cerazette, och förutsatt att du har tagit dina piller som du borde, så är du skyddad mot graviditet genom dessa. Så du behöver inte oroa dig över att du skulle ha blivit gravid. Men däremot är det viktigt att du skyddar dig med kondom för att du inte skall få sexuellt överförbara sjukdomar. Om du inte är helt 100% säker på att din partner är frisk.
Så skydd mot graviditet har du genom pillren, men kondom är ändå bra så är du skyddad även mot könssjukdomar.
Kram
Tessi