Oskyddatsex farligt?
13.05.2014
Kan man blir gravid av "försatsen" som killen får då de får stånd?
Hur stor chans är det att man kan bli gravid av oskyddat sex men man drar ut snoppen då killen får utlösning? :) skulle vara sugen på det!

Ungdomsinformatören Liselott svarar
20.05.2014
Hej!
Ne vännen, avbrutet samlag är inte alls något vi kan rekommendera. Inte bara för att man såklart då inte har något skydd mot könssjukdomar, utan för att det nog händer sig att folk blir gravida av "försatsen". Därom tvista de lärde ifall försatsen alltid innehåller spermier (borde de inte ha sköljts bort ifall man kissat sedan senast man hade utlösning?), men enligt undersökningar har vissa män/killar en hel del spermier i försatsen - så varför ta risken? Oftare är det kanske inte just försatsen som är faran utan det att killen faktiskt inte riktigt hinner dra ut snoppen när utlösningen kommer - för ju närmare orgasm han kommer desto mindre lust har han såklart att avbryta och dra ut snoppen... Att vara säker redan på när fördroppen faktiskt kommer är också svårt, eftersom den lika gärna kan komma just när han först får stånd som alldeles strax innan utlösningen. Igen, varför ta risken?
Eller ja, vi kan förstå att det kan kännas lite pirrigt att köra utan skydd först, kanske för att man tror att det ska kännas annorlunda, eller till och med leker lite rysk roulette, typ. Men oftast gör ändå oron för graviditet efteråt att det inte alls var värt det. Risken att bli gravid av försatsen är nog yttepytteminimal, men det finns ett cyniskt uttryck som lever kvar: "Det finns bara en grupp människor som kör med avbrutet samlag som preventivmetod och de kallas föräldrar". Bättre då att skaffa ett mera långsiktigt preventivmedel ifall man inte riktigt gillar kondomen. Däremot har nog ett annat gammalt uttryck "Att ha sex med kondom är som att äta godis med pappret på" nog omkullkastats bland anant med att om det känns så stor skillnad utan kondom så är det kanske mera tekniken det är fel på (man har sex fel om man inte njuter av det) ;). Och dessutom förlänger ofta det att kondomen gör ollonet mindre känsligt hela samlaget - vilket de flesta tjejer är glada för eftersom de då har en chans att hinna få orgasm innan det gått för killen.
Alla väljer såklart vad de själva - och partnern - vill göra i sängen. Men gör man något som gör en själv osäker och otrygg, just tex att inte kunna lita på skyddet, så tenderar man ju att vara för nervös och spänd undermedvetet för att riktigt kunna njuta av det. Och så blir den risktagningen bortkastad. Du kan bla läsa mer om olika andra preventivmedel på våra infosidor om dem.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott