p-piller fråga
24.12.2014
Hejhej:) jag undrar om ni kan berätta lite om p-piller? Hur det funkar och vad som händer om man inte tar ett osv.. Hur kan man liksom bli gravid om man inte tar ett? Har aldrig fattat och vet heller inte riktigt varför man tar dem :P fi

Ungdomsinformatören Sanna svarar
29.12.2014
Hej!
Nu ska vi förklara hur p-piller funkar lite kort - mera kan du läsa om de flesta av de olika sorternas preventivmedel på våra infosidor om dem :)
Det finns en hel del olika sorters och märkens p-piller numera, men gemensamt för dem är att de försöker förhindra att man har ägglossning (ingen ägglossning = ingen graviditet). De är väldigt säkra om man tar dem enligt bruksanvisningen. Hur säkert ett preventivmedel är brukar mätas enligt Pearl-index, och använder man vanliga p-piller (kallas kombinerade p-piller eftersom de innehåller två olika hormoner) så är indexet 0,5-1,5. Det betyder att om 100 kvinnor använder p-piller under ett helt år och har en massa sex, så blir en av dem ändå gravid. De är alltså inte bombsäkra, men det är inget preventivmedel. Missar man ett piller, så är risken att man ska få ägglossning i alla fall lite större, så om man helt missar ett piller brukar det rekommenderas att man använder kondom antingen en vecka eller tills nästa mens, lite beroende på p-pillersorten. Det ser man sedan i bipacksedeln (lappen i paketet).
Idag finns det dock en hel del andra sorters preventivmedel - men av någon anledning så fortsätter många med just p-piller fastän det kanske finns metoder som skulle passa dem bättre eller vara snällare mot deras kroppar. En del skolhälsovårder kan ge gratis tre månaders p-piller, så kanske är det pga det + pga att folk nu gör så som kompisarna gör, som gjort att p-pillren ännu är det mest använda preventivmedlet näst efter kondom. Men de har i allmänhet en del biverkningar och det finns metoder som både ger färre biverkningar och som har bättre pearl index. Exempelvis har det nyligen kommit ut en liten hormonspiral på marknaden som är mera tänkt åt unga tjejer som inte fött barn (hormonspiral har nog funnits många år, men brukar mest sättas in på kvinnor som fött barn). De har börjat med den åtminstone i Vasa, så låter det här intressant kan du sedan så småningom när du behöver preventivmedel höra med din egen kommuns preventivrådgivning. Överlag lönar det sig ALLTID att diskutera med sin egen preventivrådgivning (finns vid HVC) om vilken metod eller sort som passar den egna kroppen bäst. Du ska tex absolut inte använda p-piller om du har tendens till migrän. Vi är alla olika, så bara för att tex p-plåster funkar åt kompisen är det inte alls sagt att det funkar åt en själv - och därför är det också vanligt att man måste pröva ett par sorter eller metoder innan man hittar det som passar en själv. Och eftersom alla preventivmedlen (förutom kanske pessar) nog ger lite biverkningar, så rekommenderas alltid att man håller på med en sort i minst tre månader innan man byter.
Och så kan du alltså läsa mera på våra infosidor :) Kunskap är makt!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott (på basen av infosidorna + massor av tidigare frågor besvarade av bla barnmorskorna och sexualrådgivarna)
Här kom mera från vår nya hälsovårdare (som egentligen inte börjat än men är ivrig ;) )
P-piller använder man som preventivmedel när man är i ett stadigtvarande förhållande när man inte vill bli gravid. Ifall man inte är i ett stadigvarande förhållande kan man ju nog ha p-piller men kondom rekommenderas som skydd mot könssjukdomar.
P-piller har 3 funktioner: Hormonerna förhindrar ägglossning, sekretet i livmoderhalsen blir tjockare och segare så att inte spermier slipper igenom samt att hormonerna gör livmoderslemhinnan tunnare så att befruktade ägg har svårt att fästa.
Det rekommenderas att man använder sig av en preventivmetod som man inte glömmer. Man kan ha hjälp av att alltid ta sitt p-piller vid rutiner ss ex frukost, tandborstning. Man kan ha påminnelse i telefonen eller också finns det olika appar som hjälper minnet.
Spara alltid bipacksedeln, infopappret som följer med i p-pillerförpackningen. Där finns instruktioner hur man ska göra just vid den speciella p-piller sorten. Det kan variera lite beroende på preparat och var man är i p-pillerkartan samt på hur länge man har glömt.
Men som regel gäller följande: Ta ditt glömda p-piller så snabbt som möjligt. Ifall man har glömt i mer än 12 timmar (dvs så att det blir mer än 36 timmar mellan 2 tabletter) så finns det risk för att man inte längre är skyddad mot graviditet, lite beroende av p-piller sort och var man är på kartan. Det rekommenderas att man då använder kondom vid samlag under de följande 7 dagarna och att man fortsätter på samma karta liksom tidigare. Efter de 7 dagarna så ska man vara fullt skyddad igen. Ifall man har glömt p-pillret så att det blir mer än 36 timmar mellan 2 tabletter och har haft samlag de senaste 5 dygnen så rekommenderas det att man tar ånger-piller eftersom spermierna kan överleva i livmodern och äggledarna i flera dygn.
Ifall man glömmer så är det viktigt att följa instruktionerna på Bipacksedeln. Och ifall man glömmer ofta så kan det nog vara en god idé att använda sig av någon annan preventivmetod som man inte behöver komma ihåg varje dag ex. p-ringen.
Annika