Piercing och sex
10.06.2020
Hej jag gjorde en piercing i strängen under ollonet för några veckor sen. Har nu ett problem pga piercingen
När jag ska använda kondom så glider den av, både jag o flickvännen min undrar måste jag upsöka läkare så vi kan ha säkert sex?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
10.06.2020
Hej,
Det är inte helt lätt att svara på din fråga eftersom jag inte vet t.ex. hur stor din piercing är och varför kondomen glider av. Jag kan tänka mig att det hur som helst kan vara en fördel att använda kondom tills piercingen har läkt helt och hållet - eftersom sex alltid innebär en viss överföring av bakterier och du borde hålla piercingen så ren som möjligt för att undvika irritation. Det finns många olika storlekar och modeller av kondomer så jag rekommenderar att ni testar olika sorter för att hitta en som passar.
Sen är det ett helt annat problem att jag piercingen antagligen orsakar en påfrestning på kondomen som kan göra att kondomen blir skörare eller lättare går sönder. Av den anledningen skulle det vara bra om ni övervägde någon annan form av skydd om ni vill vara säkra på att undvika att din tjej blir gravid. Hon kan då kontakta preventivrådgivningen och diskutera saken med dem. Samtidigt kan ni testa er för könssjukdomar så att ni efter det kan lita på att sexet är säkert även med tanke på det.
Kram
Tessi