Pojkvän
09.03.2022
Hejsan! Jag är ilag med en kille och vi har börjat prata mycket om sex och att vi skulle kunna prova det. Vi har också köpt kondomer ifall det skulle hända
Men egentligen så vill jag inte ha samlag med honom, han har frågat om ja Sku vill ha det och jag kan verkligen inte säga nej till det. Jag har väldigt svårt för att bli berörd av andra och tycker det är obehagligt pga händelser jag har varit med om. Han vill ha samlag med mig så jag har undvikt att träffa honom ibland då hans föreldran inte är hemma eller mina. Om föreldrarna är hemma så skulle det inte hända något. Hejsan

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
10.03.2022
Hej,
Jag tycker rätt och slätt att du är för ung för att ha sex. Det finns en anledning till att det i Finland finns en skyddsålder på 16 år, och det är just det att sex kräver en viss mognad. Det är meningen att man skall ha sex först då man känner att det är någonting man VILL, annars är risken stor att upplevelsen inte blir bra.
Jag hoppas att du kan be honom vänta. Det behöver inte betyda att det aldrig kommer att hända, men för att ni två skall ha sex så krävs det att du också VILL det. Men detta kan han förstås inte ta hänsyn till om han inte vet om det. Om han är lika gammal som dig så är chansen väldigt stor att han inte heller är redo för sex ännu.
Berätta för honom att du vill vänta med sex tills det känns rätt. Ni kan fortfarande vara nära varandra och kyssas/hångla, så länge ni inte går över gränsen för vad du eller han känner att är okej. Det är inget konstigt alls med att du inte är redo för sex ännu med tanke på att medelåldern för tjejer att inleda ett förhållande där man har sex är runt 17 år.
Ta tid på dig och öva dig på att säga nej. Skulle han bli arg så är det ändå inte ditt fel för din vilja är LAG i detta.
Kram,
Tessi