Porn beronde
28.12.2021
Hejsan, hur kan man sluta titta/ tänka på porn hela tiden, jag ser på det varje dag å runkar till all sorts porn. men jag skulle vilja sluta se och tänka på det. jag vet att det är fel men porret är bara kvar i huvudet hela tiden
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
28.12.2021
Hej,
Det är faktiskt ganska vanligt att man känner sig beroende av porr, eller har en känsla av att man inte kan sluta titta på det. Det du behöver just nu är att prata med någon om det; din kurator på skolan eller skolhälsovårdaren. Kom ihåg att de har fullständig tystnadsplikt, så du kan känna dig trygg att gå dit! Och kom också ihåg att du inte är ensam. Att känna som du gör, och uppleva att porren stör din vardag och ditt liv, är ett tecken på att du behöver hjälp att ”avvänja” dig. Du är inte onormal eller konstig, många många lider av samma problem. Porr kan också vara trevligt i många sammanhang, t.ex. vid upphetsning innan sex men också bli ett problem i många fall. Det jag brukar påminna om när jag pratar om porr är att verkligheten INTE ser ut som i porren - man behöver komma ihåg att det är på film och att man använt sig av effekter, skönhetsoperationer och annat. Jag är stolt över dig att du skrev in till Decibel! Nu behöver du våga ta nästa steg - prata med någon vuxen som du kan känna dig trygg med och lita på, som kan hjälpa dig med att minska ditt porrtittande. Och det kan ta lite tid, men det kommer såklart att gå jätte bra!
Kram!
Malin