Porr
29.05.2024
Hej! Jag är en 14årig pojke som brukar kolla på ”vanligt” porr och inget aggressivt porr. Jag brukar kolla på det 3gånger i väckan och jag undrar om det kommer att skada mig i framtiden? Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
05.06.2024
Hej,
Det är helt naturligt att man i din ålder är intresserad av sex och att man blir upphetsad av nakenhet. Du frågar om det kommer att skada dig i framtiden att du just nu tittar på porr ca. 3ggr/vecka. Mitt svar är att det sannolikt inte kommer att göra det. Det talas mycket om riskerna med att titta på porr, risken att bli "porrskadad" eller "porrberoende" eller att det alltid skulle resultera i att man blir intresserad av våldsporr. Jag upplever att den diskussionen är kraftigt överdriven. Att titta på porr i sig är inte farligt, inte farligare än att titta på någon annan film eller serie så länge man förstår att det handlar om skådespel. Så på samma sätt som du förstår att du inte förvandlas till spiderman om du blir biten av en spindel så förstår du antagligen att det du ser i porrfilmer föreställer en fantasi - och att sex i verkligheten inte ser ut, låter eller fungerar likadant.
Däremot kan jag tycka att det är viktigt att du också låter din egen fantasi jobba och att du ibland njuter enbart av dina egna tankar eftersom de alltid är på rätt nivå just för dig själv, och den dag du själv börjar ha sex med en partner så kommer du förhoppnigsvis ihåg att inte jämföra ert sex med någonting du har sett på film utan så mycket bättre eftersom det är verkligt.
Kommentaren du fick på din fråga är bra, så jag har inte så mycket att tillägga :) Stressa inte.
Kram,
Tessi