Prata om sexdebut istället!
08.06.2016
Hej! Ni gör mycket bra men en sak måste jag få klaga på och det är att ni använder uttrycket "förlora oskulden" och överhuvudtaget "oskuld". Snälla sluta med det! Det är ålderdomligt och missvisande. Vad är det man "förlorar", liksom? Vad är man skyldig när man haft sex? Börja prata om sexdebut istället, det skapar mindre press på människor att de ska ha haft sex någon gång i sitt liv. Även om det dyker upp frågor där de som skriver använder uttrycket oskuld, svara inte med samma uttryck. Som sagt, ålderdomligt och fel! P

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
13.06.2016
Hej.
Tack för din synpunkt. Jag tycker att det är en bra poäng. Du har alldeles rätt i att språket ligger efter i detta. Själva ordet oskuld låter gammalmodigt, och jämfört med både engelskans och finskans ord för oskuld (virgin, neitsyt) så är det svenska ordet per definition mer laddat. Oskuld - som motsats till skuld, precis som du skriver. Nu skall jag försöka förklara för dig varför jag ändå fortsättningsvis kommer att använda det ordet.
I alla svar jag skriver så måste jag ta ställning till vilka ord som skall användas. Och då brukar jag för det mesta utgå ifrån vilka ord jag själv känner mig bekväm med och vilka som känns korrekta i sammanhanget från ett medicinskt eller vetenskapligt perspektiv. Jag använder t.ex. inte ordet fitta - eftersom jag tycker att det är fult, men använder inte heller ordet snopp - inte för att det är fult utan för att jag personligen tycker att ordet passar bättre då man talar med barn. Men var och en får ju själva välja vilka ord de använder i sin text. Då jag var 16 tyckte jag att både penis och slida var superäckliga ord, men med tiden har jag antagligen dels vant mig vid att använda dem, och dels tycker jag att de är mer ändamålsenliga jämfört med andra synonymer.
Så anledningen till att jag använder ordet oskuld är att att det är lätt att förstå och lätt att använda. Att beskriva en person som "hen är oskuld" är lättare än att säga "hen har inte ännu haft sin sexdebut i penetrativt sex". Med sexdebut lämnas även mer rum för tolkning. Att mista sin oskuld är inte nödvändigtvis samma sak som att vara med om sin sexdebut - det kan vara precis lika betydelsefullt och säger alltså inte någonting om själva upplevelsen. Men rent vetenskapligt kan man genom begreppet "oskuld" förstå att personen inte ännu har varit med om penetrativt sex, vilket är en definition som kan vara av betydelse för sammanhanget. På läkarspråk kan man använda benämningen virgo intacta, men det känns kanske lite för högtidligt. En sexdebut behöver ju inte innebära penetrativt sex - det kan betyda en sexuell handling som är precis lika betydelsefull, eller har ännu större betydelse, men rent medicinskt eller vetenskapligt kan de vara totalt olika saker.
Så kan man fundera om "penetrativt sex" isåfall är det enda som räknas - och nej, det är det ju inte. Det handlar ju alltid om sammanhanget. Det finns naturligtvis människor som aldrig är med om penetrativt sex, men ändå har haft sin sexdebut och är sexuellt aktiva. De två benämningarna kan alltså användas synonymt - men behöver inte vara synonymer.
Själva grejen att ha sex första gången kommer nog alltid att vara laddat, oavsett om man kallar det för att "mista oskulden" eller att "göra sin sexuella debut", således tror jag inte att det skulle minska pressen på folk. Men jag kan hålla med om att själva ordet oskuld är klumpigt. Dock gäller ju samma sak väldigt många ord som har att göra med antingen könsdelar eller sexuella aktiviteter, på nästan alla språk (blygdben, häpyhuulet, o.s.v.)  Det har naturligtvis att göra med att orden har uppkommit under en tid då en annan moral rådde och språket halkar nu efter både moralen och i vissa fall medicinsk forskning (t.ex. mödomshinna - som inte längre kallas för mödomshinna utan numera det mer korrekta - slidkrans. Dock används fortfarande ordet "immenkalvo" på finska, som är lika missvisande som mödomshinna.)
Det blev ett långt och kanske lite invecklat svar på din kommentar. Men kort och gott kan jag konstatera att jag till viss del håller med dig, men att jag personligen även i fortsättningen kommer att fortsätta använda ordet oskuld eftersom jag 1.) inte ännu har hittat ett annat ord som skulle beskriva samma sak (den första gången man har penetrativt sex.) och 2.) som andra människor skulle förstå. (det är klart att jag i princip kunde hitta på ett alldeles eget ord, men ett litet kriterium är ju att även andra människor skulle förstå vad jag talar om.)
Men i det skedet då ett annat ord dyker upp som beskriver samma sak så kommer jag gladeligen att överväga att förnya min vokabulär :)
hälsningar
Tessi