Problem...
13.09.2020
Jag har haft en pojkvän i snart 4 månader som är 2 år äldre än mig. Vi älskar varann jättemycket och vi är ofta med varann... MEN vi har ett problem. Vi kan inte ha sex nånstans. Min mamma som jag bor med är JÄTTE sträng så jag har inte ens en dörr på mitt rum och när min pojkvän är hos oss så får vi bara sitta i vardagsrummet där hon kan se oss från köket så vi inte har sex. Hos honom så är det alltid nån hemma och han har 5 lillasystrar som är i åldrarna 4-7 år så dom springer in till hans rum hela tiden och hans pappa låter han inte heller ha lås på sin dörr. Så att ha sex hemma hos nån av oss är inte ett alternativ. Dom ända gångerna vi kan ha sex är på skoltoan eller på någon offentlig plats. När vi EN gång blev påkomna hemma hos mig så fick jag utegångsförbud i en månad och fick inte träffa honom på fritiden. Vi tycker detta är jättejobbigt för vi vill ju kunna sova över hos varandra och ha sex ostört utan att behöva göra det i skolan. Hur ska vi göra?? Lina

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
23.09.2020
Hej,
Jag förstår att detta är ett problem, och jag önskar att jag hade någon bra lösning på det. Precis som du skriver så är det inte alls optimalt att ha sex på semi-offentliga platser eftersom det då finns en massa saker som stressar en vilket gör att det tar bort uppmärksamheten och koncentrationen från det som borde vara fokus.
Du förstår säkert att det era föräldrar försöker göra är att skydda er från att fara illa på något sätt, trots att det ju blir helt fel eftersom det inte hindrar er från att ha sex utan enbart från att slappna av då ni gör det. Det gör ju också ännu mer att ni själva känner att sex är någonting ni borde smyga med.
Tyvärr har jag inga andra goda förslag än att försöka stå ut med situationen och hålla ögonen öppna för lösningar. Kanske ni har någon vän som kan hjälpa er? Trots att det just nu kan kännas som en lång tid så är det inte heller SÅ länge tills han kan t.ex. boka ett hotellrum eller en stuga åt er. Försök att hålla humöret uppe tills dess. Jag tycker också att ni kan försöka ta upp till diskussion med era föräldrar om rätten till ett privatliv (då menar jag alltså inte rätten att ha sex hemma utan rätten att ha en dörr till sitt sovrum.)
Kom ihåg att skydda er och ta hand om varandra <3
Kram
Tessi