Problem
14.03.2022
Hejsan decibel!
Jag och min flickvän har haft sexuellt umgänge i cirka 3 månader nu, och nästan allt går bra, utom en sak...
Jag känner inte speciellt mycket av nånting när vi har sex, oberoende av hur tjock eller tunn kondomen är. Jag kommer fortfarande ibland, men då måste jag köra jävligt hårt och länge för att kunna komma, men jag känner ändå inte speciellt mycket innan jag kommer, då känns det självklart jättebra. hon gillar när jag kör hårt, men problemet är att ofta ger kroppen upp innan, så jag känner inget alls och måste fejka stön och sånt så att hon inte blir upprörd etc... Och detta resulterar ofta i att min penis blir mjuk och slapp eftersom det inte känns något annat än mjölksyra i kroppen.
Det är ju såklart härligt att ha sex med henne, och hon verkar njuta väldigt mycket och kommer ofta, vilket är det viktigaste för mig. Det är svårt att förklara, men det känns liksom jävligt bra i huvudet när vi har sex, men kroppen känner knappt nån njutning innan jag kommer (de få gånger jag klarar av att köra så långt).
Men när hon suger av mig däremot (alltid utan kondom) känns det jävligt bra, men det vill hon inte göra så ofta och det respekterar jag helt.
Vet ni var problemet kan ligga eller är detta något som jag kommer få leva med?
Vet inte om denna info hjälper, men jag har hela mitt liv haft trång förhud (inte så mycket längre just i och med mitt sexuella uppvaknande men)

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
16.03.2022
Hej,
Det finns såklart flera saker som kan inverka på detta, och det är svårt att ge ett exakt svar eftersom det är mycket jag inte vet. Men några tankar kring det du skriver skall jag försöka förmedla :)
Jag tycker att det låter jättebra att hennes njutning är viktig för dig, och jag tror jag förstår vad du menar med att "allt känns bra i huvudet" men att du trots detta inte känner så mycket. Det kan givetvis inverka på saken att ni använder kondom eftersom det tar bort en del av känseln. Då har du gjort alldeles rätt som har testat lite olika kondomer, och det tycker jag att du skall fortsätta med. Sen är det ju främst upp till henne om det finns någon möjlighet att hon skulle skaffa ett hormonellt preventivmedel som skulle göra att ni kunde köra utan kondom (p-piller, p-ring, spiral o.s.v.). Det tror jag att du vet bäst själv huruvida din känsel då skulle öka eller inte.
Du skriver att du har trång förhud vilket också kan påverka saken om det är så att ollonet inte är bart. För killar som har haft trång förhud kan det ibland leda till att ollonet är nästan för känsligt eftersom det har varit så "skyddat" av förhuden. Men alla kroppar är olika. Så den egentliga frågan här är om din förhud är så trång att du inte kan dra den tillbaka över ollonet? OM så är fallet så tycker jag att du skall boka tid till en läkare för att diskutera om någonting borde göras åt den saken.
Jag hoppas att ni kan kommunicera öppet om ert sexliv och vad ni önskar/känner. Öppen kommunikation gör det så mycket lättare att övervinna alla små problem eller situationer som dyker upp. Även om jag kan förstå att du upplever att du måste fejk-stöna lite för att hon skall veta att du njuter så tycker jag att det är synd att du känner att du behöver låtsas på den fronten. Till en viss del tror jag att det är helt okej att överdriva ljud ibland - lite som att heja på sin partner för att hen gör ett bra jobb - men i värsta fall kan det också göra att det känns mer som ett skådespel och att kommunikationen under sexet blir lite missvisande.
Sen är det ett faktum att alla tycker om olika saker. Ibland kan man få uppfattningen att det är bara penetrativt vaginalt samlag som räknas som sex - medan det ju inte nödvändigtvis är det som känns bäst för alla. En jättestor del av den sexuella upplevelsen är det som händer i huvudet - så om man har sex på ett sätt som känns väldigt upphetsande i huvudet så är man antagligen mer fysiskt känslig i just dessa saker. Testa gärna att ha sex i lite olika ställningar, också sådana där hon tar en mer aktiv roll (t.ex. är ovanpå) så att du själv inte skall trötta ut dig och därför slakna.
Någonting ni kan fundera över är också användningen av t.ex. en vibrerande penisring eller en vibrator anpassad för par (t.ex. satisfyer couple vibe). Ibland kan killar uppleva att deras känsel i ollonet/penisen minskar vid användningen av dessa eftersom de då främst känner av vibrationerna - men om det är så att du upplever att du inte känner så mycket så kanske vibrationerna skulle vara exakt det du behöver för att göra det lite mer "kännbart".
Jag tror att det är bra om du själv funderar igenom saken lite. Hur upplever du t.ex. känsligheten i din penis om du rör vid dig själv eller om hon tillfredsställer dig med handen? Jag tror egentligen att du själv vet bäst huruvida det handlar om användningen av kondom som försämrar känseln, eller om det är det penetrativa sexet som helst enkelt inte är så intressant för just dig. Det betyder inte att det alltid kommer att vara så - man utvecklas hela tiden, också på det sexuella planet. Skriv gärna in på nytt om någonting känns oklart eller om du vill fortsätta fundera. Jag kan tyvärr inte erbjuda någon exakt lösning men nog någon att bolla idéer med :)
Kram,
Tessi