Problem med sex
03.08.2016
hej
jag och min tjej har varit tillsammans i ungefär 2 månader, och vi älskar verkligen varandra.
vi har inte lyckats ha sex på grund av mig..
hon stöttar mig men jag känner sån jäkla skuld.
jag är överviktig vilket gör att min snopp försvunnit lite bakom allting, och när jag då ska försöka stoppa in den när hon ligger så försvinner den... i och med det så har jag inte lyckats få upp den helt eftersom jag vet att det inte kommer gå.
den är inte stor alls. 14-15 cm i längd med en omkrets på 13cm, detta är också en faktor till att jag känner sån ångest.
tänker på detta hela tiden, och har sagt till henne hur dåligt jag mår av allting och konstigt nog stöttar hon mig.
men hur ska jag göra för att den ska bli hårdare. det där med att slappna av, och sånt fungerar inte. och hur får jag den att gå in och att hon ska få hela längden in i sig. hjälp! Jonathan

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
08.08.2016
Hej.
Grattis till tjejen, och till att ni älskar varandra. Det låter som skitsnack men det är faktiskt så att bara man älskar varandra och VILL tillräckligt mycket så kan man klara av nästan vad som helst. Så det finns absolut ingen anledning att tro att inte ert sexliv skulle bli förträffligt.
Jag börjar med att konstatera att din penis är helt normal. Den är inte mindre än genomsnittet utan alldeles fullständigt normal (Vissa studier säger att genomsnittet är 12,9, vissa att det är 13,7 och vissa 14.9, men enligt samtliga av dessa studier så är du ju precis lagom.)
Jag tror att det största problemet är att du sätter väldigt stor press på dig själv, och är så rädd att du skall misslyckas så att du själv skapar onödig press, som i sin tur leder till att du har svårt att hållas hård. Detta är inte heller på något sätt unikt, det är väldigt vanligt och kanske det vanligaste sexuella problem som killar ställs inför. Det ni alltså nu behöver göra för att vända på utvecklingen är att skapa en situation där du INTE känner press att prestera. Poängen med sex är ju att det skall vara roligt och skönt, inte att man skall känna sig otillräcklig.
Du skriver själv att din tjej stöttar dig, och det är ju en väldigt bra början. Rent konkret så kan ni t.ex. försöka med att hon är ovanpå, eftersom hon då får in hela dig i sig. Då man har sex med en ny partner är det inte alls alltid så att det genst från och med första gången är alldeles fantastiskt, ibland kan det ta några gånger innan man hittar varandras rytm och får allt att passa. Så bara för att det inte känns som himmelriket första gången man har sex så är det ingen anledning att ge upp. Det betyder inte heller att "det inte är meningen", eller att man skall "nöja sig" med någonting - det betyder helt enkelt attdet kommer att bli bättre bara man ger det tid.
Mitt förslag är att ni släpper pressen på att ha regelrätt samlag för tillfället. Satsa på att lära känna varandras kroppar med händer och munnar. Ha sex med och utan kläder. Låt tjejen sitta ovanpå dig då du ligger ner och låt henne röra sig fram och tillbaka, men utan att du ens försöker komma in i henne. Sen då ni båda känner er redo så kan du komma in i henne, men försök att hålla det ganska "lättsamt" och lekfullt, och inte ta det så allvarligt. Tanken är att du skall känna att du blir hård - att hon gör dig hård och att du vill ha henne. Fokusera på allting som är härligt och upphetsande - inte på de saker som KAN gå fel. Du behöver få tillbaka ditt självförtroende - och du har de allra bästa förutsättningarna att lyckas eftersom du har en flickvän som älskar dig.
Det är väldigt bra om ni kan tala öppet om det som besvärar dig, och det är viktigt att hon vet om att det inte heller handlar om henne. Om du känner dig riktigt modig så kanske du kan visa henne detta svar, så är ni på samma sida och vet vad som behöver göras. Det kommer att lyckas - men ni kan inte tvinga fram det utan måste försöka locka och leka fram det.
Skriv in pånytt om det var någonting som blev oklart.
Kram
Tessi