Problem med sexlivet
05.11.2019
Jag har två problem. För det första så tycker jag inte att det är så värst skönt att bli slickad. Jag gillar akten i sig men tycker inte att det känns så värst mycket fastän jag och min partner har provat många olika sätt att utföra oralsexet på. Vad kan jag göra för att göra oralsexet skönt eller är det bara så att vissa inte tycker det känns så mycket?
Mitt andra problem är att jag inte någonsin har lyckats komma under sexakten. Jag kan komma när jag onanerar själv men med honom verkar det bara inte gå. Vi har testat olika ställningar och vanliga knep men inget verkar fungera? Har ni kanske några tips vi inte tänkt på?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
05.11.2019
Hej.
Precis som du skriver så är alla olika. Vissa tjejer tycker att det är jätteskönt att bli slickade, andra tycker att det är helt okej och en del tycker att det är nästan obehagligt. Samma sak gäller nog killar och oralsex. Det finns knappast någon helt generell regel om att ALLA skulle tycka om en och samma sak då det kommer till sex. Dels känns det olika för alla beroende på hur vår kropp är byggd, och dels bär vi alla omkring på olika uppsättningar av erfarenheter som påverkar alla våra upplevelser. Då man har sex med en annan person spelar också den personen en stor roll, då menar jag inte enbart huruvida de gör "rätt" eller "fel" utan kanske främst om hen tycker om att utföra det eller inte. Om en person inte tycker om att göra ev viss sak så brukar det i allmänhet märkas och då påverkar det givetvis upplevelsen för mottagaren.
Det ni kan göra är att fortsätta testa på olika sätt, om ni VILL. Det är inte ett självändamål att njuta av oralsex, så om det bara känns jobbigt så tycker jag att ni skall skippa det helt ett tag och fokusera på någonting annat.
Det ni kan göra är att han t.ex. slickar dig i olika ställningar. Oftast görs det så att tjejen ligger på rygg och den som utför oralsexet slickar henne ovanifrån. Det som kan göras för att variera saken är att tjejen står upp (så att personen som slickar står på knä framför henne) eller att tjejen står på alla fyra och blir slickad bakifrån. Det är nog bara fantasin som sätter gränser för vilken ställning ni testar, och din fantasi är en viktig del av hela saken eftersom en stor del av njutningen sker/känns i huvudet. Så om situationen känns upphetsande och sexig så är det antagligen skönare. Man kan också försöka dra ut på stunden just innan man slickar vid själva könet för att öka spänningen och nervimpulserna. Slicka och kyss längs med insidan av låret, ljumsken och mellangården - innan man ger sig på själva könet.
Som sagt, det finns många sätt, så antingen kan ni fortsätta söka efter någonting som känns skönt eller så släpper ni saken ett tag. Man måste inte ha oralsex.
Att inte få orgasm under akten är ett ganska vanligt problem för tjejer. Dels tror jag att det handlar om att tjejers (och killars) kunskap om hur en tjejs orgasm uppnås är bristfällig (det faktum att tjejer i verkligheten ganska sällan kommer enbart genom penetrativt sex - vilket de gör på film.) och dels för att alla former av stress inverkar negativt på njutning. Så om tjejen av en eller annan anledning har svårt att slappna av så blir det svårare att komma.
Jag tycker att det låter jättebra att ni har testat på olika ställningar, för det i sig är ju ett tecken på att er kommunikation fungerar och att ni tillsammans vill lösa problemet. Det är ju också en positiv sak att du kan komma genom onani - för då vet vi ju att du "kan" uppnå orgasm. Det du alltså behöver göra är väl egentligen att efterlikna onanin så mycket som möjligt. Så beroende på hur du gör då du onanerar så försöker du göra likadant med din partner. Om man inte själv vill hjälpa till med handen eller med en vibrator medan man har sex (vilket ofta är det lättaste sättet) så kan man testa med att tjejen sitter gränsle över sin partner - som också sitter, t.ex. i en soffa eller på sängen. Stimulansen av klitoris både utifrån (och inifrån om partnern är en kille) ökar möjligheten för tjejen att komma. Men jag personligen önskar att tjejer vågade ta för sig mera i sängen och dels vågade säga hur de vill ha det, men också att de vågade hjälpa till själva och smeka sig eller använda vibrator under samlaget om det behövs (vilket det ofta gör.) Jag önskar att alla människor kunde sluta tro att det är skillnad på slidorgasm och klitorisorgasm och att det ena är bättre än det andra. Poängen med sex är att det skall vara skönt för de inblandade - och då skulle det ju vara dumt om man inte gjorde allt man kan för att uppnå det.
Fortsätt att tala med varandra, och att testa er fram. Jag tror att man kommer långt med att vara nyfiken och ha fantasi, och eftersom du kan komma på egen hand så tror jag inte alls att det är omöjligt att uppnå.
Lycka till,
Kram
Tessi