Rädd för att ha sex
01.04.2019
Hej, jag är rädd för att ha sex, det känns bara så läskigt och det känns som det kommer göra jätte ont, och så har man fått en så konstig bild av sex av alla bilder som finns på Google eller andra ställen. Jag är inte redo än och vet det och tänker inte ha sex än för är inte redo som sagt, men är rädd för då den dagen väll kommer, för det känns så läskigt att ha sex

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
08.04.2019
Hej.
Du är nog långt ifrån ensam om att känna som du gör, det finns många andra än du som tycker att sex känns skrämmande och kanske speciellt med tanke på allt man sett och hört om det. Och visst - sex ÄR spännande, men med rätt partner och under rätt förhållanden så behöver det inte kännas fel eller skrämmande - och nu behöver du egentligen inte göra någonting annat än lita på att det kommer att kännas helt rätt sen då du är redo - för känns det inte helt rätt - så då skall du inte göra det heller.
Du har helt rätt i att man kan få en konstig bild av hur sex egentligen skall vara med tanke på alla bilder man har sett. Jag önskar att jag helt kunde ta bort den stressen av dig. Den dag du själv känner dig redo för sex så sker det förhoppningsvis med en person som du känner dig trygg med, någon du litar på och som tillsammans med dig kan upptäcka allt det roliga och fina med sex. Sex handlar inte om att det skall göras eller se ut på ett visst sätt utan om att man vill varandra väl och vill komma varandra nära. I bästa fall har man en partner som man kan ta det långsamt med - d.v.s. börja med att kyssas och kramas, röra vid varandra med kläderna på och med tiden utan kläder. Om man går långsamt framåt i en takt som känns rätt så kommer det antagligen inte att kännas konstigt eller skrämmande då ni kommer så långt som till själva samlaget. Visst - pirrigt kommer det säkert att vara, det SKA det vara, men inte på ett negativt sätt.
Försök att ta det alldeles lugnt. Sex är inte ett självändamål. Man skall inte ha sex bara för att ha sex, utan först då det känns meningsfullt. Så vänta tills du träffar någon som du VILL lära känna på ett mer fysiskt plan. Och jämför inte dig själv eller sex med några bilder du ser på nätet, porr är inte samma sak som sex. De som medverkar i porr är skådespelare som är anställda för att få det att se ut på ett visst sätt - så det har inte någonting överhuvudtaget att göra med huruvida det är skönt eller inte.
Så mitt tips är helt enkelt att försöka att inte tänka så mycket på saken. Då den dagen kommer så kommer du att vara redo - för om du inte är det så är det helt enkelt inte dags ännu. Det finns inget "bäst före" datum på sex utan du har hela livet på dig.
Kram
Tessi