Redo?
11.11.2022
Hej decibel! Jag är 14 år och har varit tillsammans med min pojkvän (också 14 år) i över ett år, vi har haft oralsex och handsex men inte samlag. Vi har pratat om det och han har sagt att han kan vänta tills jag är redo, jag känner mig redo.. tror jag? Hur ska man veta om man är redo? Är jag för ung för att ha samlag? Kommer framtida jag ångra att jag tappade oskullden när jag var 14?alltså ja vill men är jag redo? Er att vilja och att vara redo samma sak? Pingvinen

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
14.11.2022
Hej,
Det är en jättebra och viktig fråga du ställer, hur vet man att man är redo att ha sex och är det att man vill och att man är redo samma sak? Jag vet inte om det finns något exakt svar på den frågan eftersom man aldrig helt kan veta på förhand hur det kommer att gå då man faktiskt har sex och hur det eventuellt kan ändra på förhållandet.
Fördelen är ju den att ni har varit tillsammans länge och redan bekantat er med varandra både sexuellt och på andra sätt. Det låter också jättebra att ni kan tala öppet med varandra om sex och om de saker som eventuellt kan kännas spännande eller skrämmande. Det finns nog ingen som kan svara på om du senare kommer att ångra att du hade sex då du var fjorton, men å andra sidan finns det ingen garanti för det även om du skulle vara 17 eller 25. Sex är alltid spännande med en ny partner - oavsett om det är första gången eller 100:de gången man gör det. Och jag tror att det absolut viktigaste då ni kommer så långt är att ni minns att det är någonting ni gör tillsammans. Att det är en upplevelse som ni delar och att ni vill göra den upplevelsen fin för varandra.
Det finns alltid en viss press då man skall ha sex, men försök att slappna av och känna efter. Det behöver inte gå snabbt och man behöver inte låtsas som att man vet precis hur det skall gå till eftersom ni båda två är på samma nivå erfarenhetsmässigt. Sen finns det aldrig någon garanti för att sexet kommer att vara "underbart" första gången. Det är som med det mesta andra man gör i livet någonting man lär sig och blir bättre på. Men bara ni minns att ni hela tiden lyssnar på varandra och tar hänsyn till varandra så tror jag att det kommer att gå alldeles bra.
Det ni skall tänka på nu på förhand är: att se till att ni skyddar er mot oönskad graviditet, d.v.s. se till att ni har kondomer. Gärna flera stycken ifall att den skulle gå sönder.  Det är också bra om ni på förhand är medvetna om vilka saker som eventuellt kan göra att det inte lyckas, t.ex. att det gör ont för dig då han skall komma in eller att hans stånd mjuknar då han skall trä på kondomen eller komma in i dig. Dessa saker är helt normala, och OM de skulle inträffa så behöver man inte se det som ett misslyckande och avbryta allting utan då pausar man helt enkelt lite och bygger upp stämningen på nytt och sedan gör man ett nytt försök. Det är just i dessa fall som det är en enorm fördel att ni har varit tillsammans en längre tid redan och känner varandra så bra.
Ni behöver inte heller bestämma er för att "ikväll händer det" om ni inte vill, utan ni kan ta det som det kommer, d.v.s. att ni går lite längre för varje gång. Då kanske inte heller pressen blir lika stor. Bara ni ser till att ni har kondomer till hands så att det inte är det som blir ett problem.
Jag önskar er lycka till och hoppas att ni skall få en fin upplevelse den dag det händer.
Många kramar,
Tessi